علت لرزش خودرو اتومات

     

    علت لرزش خودرو اتومات

     

    علت لرزش خودرو اتومات گاهی اخطاری برای تعمیر گیربکس اتوماتیک میتواند باشد. به دلیل چرخش میل لنگ ، دنده های گیربکس و سایر قطعات متحرک در موتور ،کمی لرزش در هنگام رانندگی خیلی طبیعی است . اما وقتی این لرزش و ارتعاشات زیاد و قابل احساس میشود ، وقت آن است که دلایل آن را بررسی کنیم.

    چگونه لرزش ماشین خود را بررسی کنیم

    شایع ترین دلایل لرزش بیش از حد خودرو مشکلات موجود در  لاستیک ، چرخ ، ترمز ، فرمان ، سیستم تعلیق ، محور ، موتور یا گیربکس است. دلایل زیادی به نظر می رسد ، اما نگران نباشید چرا که قابل حل بوده.

    در ابتدا باید سعی کنید بفهمید لرزش دقیقا کی شروع میشه. آیا لرزش فقط در هنگام  حرکت اولیه و شتاب خودرو وجود دارد؟ آیا فقط هنگام چرخاندن و ترمز کردن رخ می دهد؟ آیا لرزش تنها زمانی اتفاق می افتند که با سرعت زیاد رانندگی می کنید؟ یا شاید با افزایش سرعت ، شدت آن افزایش یابد؟

     

    اکنون می دانید که لرزش از چه زمانی شروع می شود ، بیایید دلایل احتمالی لرزش را بررسی کنیم.

     

    گیربکس

    در خودروهای اتومات اولین قسمتی که باید بررسی کنید گیربکس است.

     

    توربین گیربکس خراب و معیوب

    توربین گیربکس یکی از شایع ترین علت لرزش خودرو اتومات است. این قطعه واسط میان موتور و گیربکس است که در صورت خرابی باعث ایجاد لرزش در هنگام رانندگی میشود.

     

    دسته گیربکس خراب است

    همانند موتور گیربکس نیز دارای دسته های گیربکس برای اتصال به بدنه است که در صورت خرابی دسته ها باعث علت لرزش خودرو اتومات میشود.

     

    خرابی بلبرینگ و چرخ دنده ها

    خرابی بلبرینگ و چرخ دنده ها نیز در بسیاری از موارد باعث علت لرزش خودرو اتومات میشود.

     

     

    لاستیک ماشین

    شایع ترین دلیل لرزش خودرو به دلیل وجود مشکل در لاستیک ها ست. این مشکلات عبارتند از:

     

    لاستیک های غیر بالانس

    اگر متوجه شدید که لرزش در سرعتهای پایین است ، اما با افزایش سرعت تا 90 کیلومتر بر ساعت شدت می یابد ، لرزش ها به دلیل عدم تعادل و بالانس لاستیک هاست.

     

    لاستیک های کم باد

    تایرهای کم باد در سرعت های بالا باعث لرزش بیش از حد خودرو شما میشوند. اگر هیچ نقطه ای روی لاستیک های خود پیدا نکردید ، بهتر است فشار هوا را مطابق با توصیه دفترچه راهنما تطابق دهید.

     

    فرسایش ناهموار لاستیک

    لاستیک ها به راحتی می توانند دچار فرسایش نا هموار و غیر متقارن شوند و یک طرف آنها دچار ساییدگی بیشتر نسبت به طرف دیگر شود.

     

    نقص لاستیک

    یک لاستیکی که گرد نباشد خارج یا جایی که آج یا کمربندهای داخلی از بدنه لاستیک جدا شده باشد ، می تواند باعث ایجاد لرزش در سرعت پایین خودرو  معمولا کمتر از 30 کیلومتر در ساعت شود. این نوع مشکلات می تواند به دلیل نقص در تولید باشد.

     

    لاستیک های فرسوده و بدون آج

    اگر لاستیک های شما آج کمی داشته یا اصلاً آج ندارند ، ماشین شما دارای کشش ضعیف ، قدرت توقف محدود و کاهش قدرت در پیچ ها خواهد بود. همچنین در شرایط آب و هوایی نامناسب سر خواهید خورد. لرزش یک هشدار اضافی است که باید لاستیک های خود را تعویض کنید.

     

    رینگ ماشین

    یکی دیگر از دلایل احتمالی مربوط به تایر ، رینگ خودرو شماست. این می تواند ناشی از رانندگی خشن یا برخورد با دست اندازها یا چاله های بزرگ باشد که باعث خم شدن رینگ ها شده باشد.

     

    بلبرینگهای چرخ

    اگر لرزش را از طریق فرمان ماشین احساس می کنید ، به احتمال زیاد بلبرینگ های چرخ شما فرسوده یا خراب شده اند. به خصوص اگر مرتباً در خارج از جاده رانندگی می کنید ، مسافت زیادی رانندگی میکنید سبک رانندگی خشنی دارید.

     

    ترمزها

    اگر لرزش ها ناشی از مشکل چرخ ها یا لاستیک ها نیست ، بهتر است ترمزهای خودرو خود را بررسی کنید. برخی از قسمت هایی که باید بررسی شوند عبارتند از:

     

    دیسک های ترمز

    اگر ضخامت دیسک های ترمز شما متفاوت باشد ، باعث لرزش خودرو هنگام ترمزگیری می شوند. دیسک  های ترمز به دلیل ساییدگی زیاد به شکل پیچ خورده میشوند.

     

    کالیپر

    همچنین ممکن است کالیپرهای ترمز روی دیسک گیر کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد ، در  رانندگی بیش از 70 کیلومتر در ساعت متوجه لرزش فرمان می شوید و هنگام توقف بوی سوختگی احساس میکنید.

     

    فرمان

    مکان بعدی برای بررسی ، سیستم فرمان است. لرزش می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

     

    اجزای شل

    با گذشت زمان ، قسمت های زیادی از فرمان شما فرسوده می شود و باعث می شود فرمان شما راندمان کمتری نسبت به قبل داشته باشد. بیشترین لرزش  را در کجا مشاهده می کنید؟

     

    فرمان برقی

    فرمان برقی یکی دیگر از دلایل احتمالی لرزش فرمان شما در هنگام پیچیدن نه در هنگام رانندگی در یک مسیر مستقیم است. برای بررسی فرمان برقی خود را از نظر نشتی بررسی کنید و مطمئن شوید که مخزن شما به اندازه کافی مایع فرمان برقی دارد.

     

    تعلیق

    سیستم تعلیق به سیستم فرمان متصل است ، بنابراین منطقی است گام بعدیباشد. دلایل احتمالی لرزش عبارتند از:

     

    خارج شدن از همسویی

    رانندگی در چاله ها یا حفره ها می تواند باعث شود که سیستم تعلیق شما از ردیف خارج شود. یکی از علائم این ایراد لرزش در سرعت های مختلف است.

     

    اجزای شل

    اگر متوجه شدید ماشین شما با سرعت خاصی گاهی لرزش می کند ، این احتمال وجود دارد که لرزش ناشی از شل بودن اجزای تعلیق یا یاتاقان ها باشد. ممکن است متوجه شوید که در صورت برخورد با یک دست انداز در جاده ، لرزش زیاد شده  و تا زمانی که ماشین را متوقف نمی کنید ادامه دارد. مطمئناً باید بررسی کنید که آیا همه اجزای سیستم تعلیق شما به درستی وصل شده اند.

     

    اجزای فرسوده

    اجزای فرسوده ، مانند اتصالات و دسته های کنترل کننده بازو ، می توانند در سرعت های بالا و هنگام ترمز باعث ایجاد لرزش شوند.

     

    اکسل

    آخرین قسمت خودرو که قبل از رسیدن به موتور بررسی می شود ، محورهای اکسل است.

     

    اکسل خم شده

    همانطور که دیدیم ، رانندگی در چاله می تواند صدمات زیادی به ماشین شما وارد کند که بلافاصله قابل مشاهده نیست. یکی دیگر از عوارض احتمالی خم شدن اکسل است. اگر اکسل شما خم شده باشد ، ماشین شما با سرعت بیشتر لرزش شدیدتری دارد.

     

    محور محرک آسیب دیده است

    شفت محرک به سرعت می چرخد ​​تا نیروی موتور را به محورهای عقب و چرخ ها در خودروهای دیفرانسیل عقب یا محورها و چرخ های جلو در خودروهای دیفرانسیل جلو منتقل می کند. در صورت خم شدن ، می تواند باعث تکان شدید شود.

     

    مفصل CV فرسوده

    اتصالات CV لاستیکی ، پوششی شبیه آکاردئون در انتهای محورهای محرک هستند که در صورت پاره شدن می توانند باعث ایجاد ارتعاش شوند و اجازه می دهد خاک ، گرد و غبار و کثیفی راه وارد مفاصل شده و آسیب برساند.

     

    موتور

    تعدادی قسمت در موتور وجود دارد که می توانند باعث لرزش شوند ، از جمله:

     

    شمع ها

    شمع های فرسوده یا کثیف می توانند باعث خرابی موتور در یک یا چند سیلندر شوند ، که می تواند باعث ایجاد لرزش در هنگام درجا خودرو یا سرعت در حال حرکت شود. ساده ترین راه حل این است که شمع های خود را عوض کرده و سیم کشی مربوطه را بررسی کنید.

     

    فیلتر هوا و بنزین

    لرزشهای موتور همچنین می تواند ناشی از هوا و سیستم سوخت رسانی باشد. گاهی اوقات فقط نیاز به تغییرات مانند تمیز کردن سیستم سوخت ، تا مشکل حل شود.

    فیلتر هوای مسدود ، کثیف یا آسیب دیده ، اکسیژن موجود برای فرآیند احتراق را کاهش می دهد و میزان سوخت موجود را کاهش می دهد این امر منجر به تکان موتور به دلیل کمبود هوا و سوخت در موتور می شود.

     

    شلنگ های شل یا جدا شده

    اگر هر یک از شیلنگ های متعدد در اتومبیل شما که حامل مخلوط سوخت و هوا ، مایع خنک کننده رادیاتور ، و غیره ترک خورده ، شکسته ، شل یا قطع شده باشند ، به این معنی است که موتور شما آنچه را که برای عملکرد مناسب نیاز دارد دریافت نمی کند. این باعث می شود که ماشین شما شروع به لرزش ، خراب شدن یا ایستادن کند. با تعویض هرگونه شلنگ خراب و بررسی سالم بودن اتصالات شلنگ می توانید آن را به راحتی حل کرد.

     

    دسته موتور خراب است

    دسته های موتور بین موتور و بدنه خودرو قرار دارند و با حفظ موتور به خودرو ، لرزش موتور را جذب می کنند. اگر هر یک از دسته های موتور خراب باشد ، هر زمان که موتور روشن می شود ، لرزش موتور را در خودرو خود احساس می کنید .

     

    تسمه تایم معیوب است

    تسمه تایم همزمان شدن سوپاپ های ورودی و خروجی را با حرکت پیستون ها را تضمین می کند. هرگونه مشکل با آن ، یا سایر لوازم جانبی با کمربند ، این کالیبراسیون دقیق را از بین می برد و باعث می شود موتور شما تکان بخورد. تعویض تسمه تایم در صورت فرسوده شدن و خراب شدن مشکل را برطرف می کند.

     

    مطالب مفید

    مطالب مفید و پر بازدید

    کلیک کنید

    چه چیزی از ماشین می چکد

    کلیک کنید

    اصول نگهداری از خودرو

    کلیک کنید

    عیب یبابی خودرو با بو کردن

    کلیک کنید

    تبدیل گیربکس دستی به اتومات

    کلیک کنید

    تعمیر گیربکس پرادو