تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

     

    تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

     

    تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک ، آیا این کار امکان پذیر است ؟به زبان ساده ، بله امکان پذیر است. برای تغییر از جعبه دنده دستی به اتوماتیک هزینه ی زیادی خواهید داشت ، اما مهم تر از هزینه آن باید بررسی کرد که آیا ارزش دارد و آیا مزایا آن از معایبش پیشی میگیرد.

    رانندگی با خودروهای اتوماتیک قطعا راحت‌تر از خودرو‌های دنده‌ای است اما ماشین بازان حرفه‌ای و ماهر همیشه در مقایسه اتوماتیک و دستی ، دستی را انتخاب کرده و هیچ وقت لذت رانندگی با خودرو دنده‌ای را با سیستم‌های اتوماتیک عوض نمی‌‌کنند. امروزه خودرو های اتوماتیک محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرده اند. راحتی در رانندگی با خودروهای اتومات ، خستگی از کلاچ گرفتن و ... باعث شده به فکر تبدیل گیربکس خود به اتوماتیک شوند . اما آیا می‌توان خودرو‌هایی که گیربکس دنده‌ای دارند را به اتوماتیک تبدیل کرد؟ در ادامه قصد داریم که مزایا و معایب این کار را بررسی کنیم.

     

    مطالب مفید : تعمیر گیربکس اتوماتیک

     

    گیربکس دستی کدام خودروها را میتوان به اتوماتیک تبدیل کرد

    گیربکس هر خودرویی را نمی توان به اتوماتیک تبدیل کرد حتی اگر مدل اتوماتیک آن در بازار موجود باشد. گاهی نیز این امکان وجود دارد اما هزینه تبدیل آنقدر زیاد میشود که صرف به این است که مدل اتوماتیک آن خریداری شود.

    معمولا این عمل بیشتر در خودروهای پرشیا، پژو 405 ،سمند و زانتیا صورت میگیرد.

     

    برای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک از چه گیربکس استفاده میشود

    بسیاری فکر میکنند تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک به این معناست که همان گیربکس اتوماتیک کارخانه بر روی نسخه دستی آن قرار میگیرد ، یعنی شما آن گیربکس اتوماتیک کارخانه را به صورت دستی روی خودرو قرار می دهید. اما اصلا به این صورت نیست . برای تبدیل از گیربکس های zf ماشین های 405 و سمند و پرشیا که بسیار قدیمی هستند و تقریبا قدمت آن ها برای ۲۰ سال پیش است استفاده میکنن این گیربکس ها استوک بوده و نه ساعت دارند و نه شیر برقی .

     

    معایب تبدیل گیربکس دنده ای به اتوماتیک

    کاهش شتاب خودرو

    تعویض دنده با تاخیر

    هزینه بالا نگهداری خودرو

    افزایش استهلاک خودرو

    هرینه بالا تبدیل خودرو

    وجود صداهای غیرعادی موتور

    گرم شدن بیش از حد موتور در فصل گرما

     

    مزایا گیربکس اتوماتیک

     

    رانندگی راحت تر

    قطعا رانندگی در جاده با یک وسیله نقلیه اتوماتیک آسانتر ست. در مقایسه با گیربکس دستی ، میزان تلاش برای رانندگی روان خودروی اتوماتیک بسیار کمتر خواهد بود. دردسر های گرقتن کلاچ خصوصا در ترافیک های شهری دیگر وجود ندارد و با آسودگی بیشتری میتوان رانندگی کرد.

     

    تمرکز بیشتر در هنگام رانندگی

    رانندگی با خودرو اتوماتیک باعث میشود راننده تمرکز بیشتری داشته باشد  چرا که تعویض دنده نیاز به دقت و زمان دارد و برای این کار ممکن است برای لحظه‌ای چشم از جاده بردارید که خطراتی را به همراه خواهد داشت تعویض دنده‌ها انرژی زیادی را از رانندگان خواهد گرفت. پس مسلما در این صورت و استفاده از گیربکس اتومات تمرکز در رانندگی افزایش یافته و رانندگان با آرامش خاطر بیشتری به رانندگی می پردازند.

     

    آموزش رانندگی راحت تر

    حدودا نیمی از سختی آموزش رانندگی برای تازه کاران گرفتم کلاچ و تعویض دنده ست. رانندگی با خودرو اتوماتیک این مشکل بزرگ را حل کرده. دیگر دغدغه ی گرفتن کلاچ و نیم کلاچ و هماهنگی آن با ترمز و گاز را نخواهند داشت و با تمرکز بالاتری میتوانند رانندگی کنند.

     

    هزینه تبدیل گیربکس دنده ای به اتوماتیک

    با توجه با اینکه قیمت خودرو روز به روز در حال افزایش است و خرید خودرو اتوماتیک همانند رویا شده است بازار تبدیل گیربکس در سال‌های اخیر رونق بسیاری داشته است. صرف نظر از مزایا و معایب آن تبدیل آن اگر توسط متخصص و با استفاده از قطعات با کیفیت انجام نشود به خودرو آسیب وارد می‌کند. در مراکزی که خدمات اتومبیل ارائه می‌دهند به وفور تبلیغات تبدیل گیربکس دیده می‌شود و هزینه آن برای انواع خودرو‌ها متفاوت است. ولی معمولا هزینه تبدیل گیربکس دنده ای به اتوماتیک معمولا از پانزده میلیون تومان شروع میشود.

     

    آیا گیربکس دنده ای خودرو خود را اتوماتیک بکنیم

    ما به عنوان یک متخصص در زمینه گیربکس اتوماتیک با صراحت میگیم خیر . چرا که شاید در ابتدا این عمل خوب باشد ولی بعد از یه مدت مشکلات خودشون رو نشون میدن و شما هرچقدر هم که خودروتون رو در تعمیرگاه معتبری اتوماتیک کرده باشید باز هم این مشکلات به وجود میاد. تعویض نکردن دنده ، گاز هرز خوردن ، داغ کردن ، حرکت نکردن ، تقه زدن همه مشکلاتی هستند که بعد از مدتی باید با آن سروکله بزنید. با کمی پرس و جو متوجه میشید که این ایرادات کاملا طبیعیه که به وجود بیاد چرا که سیم کشی ، کامپیوتر گیربکس ، دسته دنده ، چرخ دنده و ... تعویض شده است پس قطعا بعد از مدتی مشکلات خودشون رو نشون میدند.

     

    آیا برای تبدیل گیربکس اتوماتیک نیاز به تغییر سند خودرو و یا کسب موجوز از راهنمایی رانندگی است

    برای تبدیل گیربکس به اتوماتیک نیاز به هیچ‌گونه اعمال تغییر در سند خودرو نیست و به همین دلیل نیاز به کسب موجوز از راهنمایی رانندگی و یا هیچ نهاد دیگری نیست. اساسا کار تبدیل گیربکس یک کار آزاد و اختیاری است. برای خرید و فروش هم به راحتی می‌توانید نسبت به خرید و فروش خودروهایی که گیربکس دنده‌ای را به اتومات تبدیل کرده‌اند، اقدام کنید و قیمت آن به راحتی در بازار قابل کارشناسی است.

     

     

    مطالب مفید