تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

     

    تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

     

    تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خودرو خود را جدی بگیرید تا به تعمیر گیربکس اتوماتیک دچار نشوید. ما در گیربکس آپ با سال ها تجربه به صورت تخصصی تمامی خدمات گیربکس اتوماتیک از جمله تعویض روغن گیربکس اتوماتیک را خدمت شما ارائه می دهیم. نکته ای که در این خصوص باید دقت کنید اینه که شاید در ظاهر تعویض روغن اتوماتیک امری ساده باشد و هر جایی بتوان آن را تعویض کرد اما قطعا اینطور نیست و در خیلی از موارد یک تعویض روغن ساده موجب  به وجود آمدن آسیب و تقه در گیربکس میشود و بسیار این چنین موارد به ما مراجعه کردند که روغن گیربکس اتوماتیک خودروشون رو هرجایی تعویض کردند و بعد دچار مشکل شدند. پس حتما قبل از مراجعه کمی تحقیق کنید سپس اقدام کنید تا دچار هزینه های گزاف تعمیرات گیربکس نشوید و با خیال آسوده رانندگی کنید.

    روغن های حیاتی خودروها به طور معمول دو عملکرد مهم را انجام می دهند: روغن کاری و تمیز کردن. هنگامی که روغن در قطعات گردش می کند ، خاک و خاشاک های فلزی را که می تواند در طول زمان جمع شود تمیز می کند. اگر خوش شانس باشید ، این زباله ها در ته محفظه می نشیند و در سیستم گردش نمی کند. به همین دلیل است در تعویض روغن باید حتما فیلتر عوض یا به خوبی شسته شود.

     

    نحوه بررسی روغن گیربکس اتوماتیک

    یک راه خوب برای اندازه گیری سلامت روغن بررسی رنگ آن است. روغنهای جدید معمولا دارای رنگ روشن (معمولاً قرمز) و نیمه شفاف هستند ، اما با تجزیه یا تجمع رسوبات ، سایه تیره تری پیدا کرده و شفافیت خود را از دست می دهند و در اثر اکسیداسیون بوی سوختگی میدهند.

     کاپوت را باز کنید و گیج گیربکس را پیدا کنید (محل آن باید در دفترچه راهنمای مالک نشان داده شده باشد). اگر مدل خودرو شما فاقد آن است ، احتمالاً باید ماشین خود را با استفاده از جک یا بالابر بلند کنید ، سپس درپوش پر کننده گیربکس را که روی مجموعه گیربکس قرار دارد ، با دقت بردارید.

    گیج را از لوله پرکن خارج کنید. اگر ماشین خود را بلند کرده اید ، یک خط کش ، پیچ گوشتی یا وسیله دیگر را در سیستم قرار دهید تا نمونه روغن را بردارید.

    رنگ روغن را بررسی کنید.

    اگر روغن شما قهوه ای تیره ، سیاه یا صورتی روشن (معمولاً به دلیل آلودگی آب) است ، باید آن را تغییر دهید. مایع قهوه ای قرمز ، نیمه شفاف بود لزوماً نیازی به تغییر ندارد.

     

    چه موقع روغن گیربکس اتوماتیک خودرو خود را تعویض کنیم

     

    سیستم گیربکس اتوماتیک خودرو باید به طور منظم نگهداری شود تا طول عمر آن افزایش یابد. روغن گیربکس اتوماتیک اطمینان می دهد که چرخ دنده های از نظر حرارتی پایدار بوده و به درستی روغن کاری می شوند.

     برای اینکه چرخ دنده ها به درستی کار کنند ، باید سطح و وضعیت روغن گیربکس و همچنین وضعیت فیلترها بررسی شوند.

    به دفترچه راهنمای سرویس خود مراجعه کنید تا دریابید گیربکس شما به چه نوع روغن گیربکس نیاز دارد و هر چند وقت یکبار باید تعویض شود.

    معمولا بین بازه 35.000 تا 150.000 روغن گیربکس اتوماتیک باید تعویض شود که در این بین خودرو های چینی نیاز به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک در هر 35 تا 40 هزار کیلومتر دارند.

     

    چگونه روغن گیربکس اتوماتیک را تعویض کنیم؟

    عملکرد در گیربکس های اتوماتیک پیچیده تر از گیربکس های دستی است.

    1. خودرو خود را آماده کنید.

    برای اینکه روغن گیربکس شما چسبناک نباشد و هنگام تعویض آن راحت تر تخلیه شود ، توصیه می شود این عملیات را پس از بیش از 10 دقیقه استفاده از خودرو انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که خودرو شما روی یک سطح صاف و افقی قرار دارد. موتور را خاموش کرده و ترمز دستی را فشار دهید.

    باید فضای کافی در زیر خودرو وجود داشته باشد تا بتوانید به مخزن روغن دسترسی پیدا کنید. در صورت عدم وجود ، می توانید از جک برای بالا بردن ماشین استفاده کنید و سپس آن را روی جک ها تثبیت کنید.

     

    1. درپوش پر کردن را بررسی کنید.

    قبل از تعویض روغن ، مطمئن شوید که درپوش پرکننده گیر نکرده باشد تا بعد از تعویض روغن بتوانید مخزن را پر کنید.

     

    1. روغن موجود در محفظه گیربکس را تعویض کنید.

    پس از پیدا کردن مخزن روغن و پیچ های تخلیه (با دفترچه راهنمای سرویس مشورت کنید) در زیر خودرو ، روزنامه یا حوله کاغذی قرار دهید. ظرف خود را زیر پیچ های تخلیه قرار دهید و مطمئن شوید که آنقدر بزرگ است که حاوی تمام روغن مورد نیاز برای تخلیه باشد. پیچ های تخلیه را با استفاده از آچار سوکت باز کنید.

     

    1. مبدل را تخلیه کنید.

    پس از خالی شدن مخزن ، باید به مبدل دسترسی پیدا کنید. با استفاده از دفترچه راهنمای سرویس خودرو ، دریچه ای را که گیربکس را به موتور متصل می کند ، پیدا کنید.

    اگر گیربکس و موتور با یک دریچه از هم جدا شوند ، باید آن را بردارید. سپس با استفاده از انگشتان خود مبدل را بچرخانید تا پیچ  تخلیه ظاهر شود.

    پس از باز کردن آن ، روغن را درون ظرف بریزید. از این فرصت برای تمیز کردن پیچ های مبدل و بدنه استفاده کنید.

    به یاد داشته باشید که دریچه را دوباره مونتاژ کنید.

     

    1. گیربکس خود را با روغن جدید پر کنید.

    قبل از اینکه گیربکس خود را با روغن پر کنید ، به دفترچه خدمات مراجعه کنید تا بدانید دقیقاً چه مقدار روغن نیاز است و از چه روغنی باید استفاده کنید. هنگامی که روغن خود را انتخاب کردید ، از لوله پلاستیکی و قیف برای پر کردن محفظه گیربکس استفاده کنید و قیف را تا آنجا که ممکن است در بالا قرار دهید تا روغن از لوله عبور کرده و به داخل محفظه منتقل شود.

     

    هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

    هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک در گیربکس آپ بسیار ناچیز بوده و ما تنها یک اجرت 100 تا 200 تومنی بابت این امر دریافت میکنیم .لطفا جهت هماهنگی و مشاوره با شماره های درج شده در صفحه تماس حاصل فرمایید.

     

    مطالب مفید