علائم خرابی ساعت گیربکس

     

    علائم خرابی ساعت گیربکس

     

    علائم خرابی گیربکس را جدی بگیرید. ساعت گیربکس مغز گیربکس ماشین شما است. جریان سوخت و هوا را کنترل می‌کند، و به نوبه خود تعیین می‌کند که هنگام پا گذاشتن روی گاز، چه مقدار قدرت مصرف کنید. اگر گیر یا خراب شود، می تواند باعث ایجاد انواع مشکلات جهت تعمیر گیربکس اتوماتیک برای خودرو شما شود.

     

    علائمی که نشان دهنده خرابی ساعت گیربکس هستند همیشه به راحتی قابل تشخیص نیستند زیرا بسته به نوع مشکلی که در خودرو شما وجود دارد ممکن است خود را متفاوت نشان دهند.

     

    هنگامی که برای اولین بار خودروهای اتوماتیک به بازار معرفی شدند، ایده عدم نیاز به تعویض دنده بسیار دور از ذهن و غیر ممکن به نظر میرسید. گیربکس های اتومات اولیه بسیار کند، بی‌حال و تنها حاوی مقدار بسیار کمی دنده بودند که باعث می‌شد به شدت محدود و مورد استقبال قرار نگیرند.

     

    با این حال، از آن زمان به بعد، فناوری گام‌های بزرگی در تعویض آسان دنده خودروهای ما برداشته است. اضافه شدن مولفه هایی مانند؛ چرخ دنده های سیاره ای و ساعت گیربکس امکان تعویض دنده بسیار نرم تر و همچنین مصرف سوخت بهتر را فراهم کرده اند. گیربکس های مدرن و جدید بسیار پیچیده و فنی هستند و معمولاً به متخصص برای تشخیص و رفع عیوب نیاز دارند.

     

    ساعت گیربکس چیست؟

    ساعت گیربکس یک مرکز کنترل پر پیچ و خم است که از چندین شیر برقی، گذرگاه و سوپاپ تشکیل شده است. عملکرد اصلی این جزء با وجود ساختار پیچیده آن بسیار ساده است. روغن گیربکس را به جایی که لازم است هدایت می کند و به وسیله نقلیه شما کمک می کند دنده ها را به آرامی تعویض کند.

     

    اگر ساعت گیربکس آن طور که باید عمل نکند، رساندن روغن گیربکس به مکان مناسب برای هر خودرویی دشوار می شود. و می تواند به گیربکس خودرو شما آسیب برساند.

     

    محل قرارگیربکس ساعت گیربکس

    ساعت گیربکس معمولا در داخل گیربکس اتوماتیک شما،  سمت پایین آن قرار دارد. هنگامی که صافی گیربکس را بردارید، اغلب آن را خواهید دید.

    ساعت گیربکس اغلب در روغن گیربکس غوطه ور است و بسته به اندازه گیربکس می تواند اندازه آن متفاوت باشد. برخی از ساعت های گیربکس خارج از گیربکس قرار دارند، اما بیشتر آنها در داخل قرار می گیرند و برای تعویض آنها، باید در گیربکس را بردارید.

     

    علائم درست کار نکردن ساعت گیربکس

     

     تعویض دنده اشتباه

    همانطور که در مقدمه گفته شد، ساعت گیربکس مغز گیربکس در تعویض دنده یک گیربکس اتوماتیک است. آنها نه تنها به پدال دریچه گاز شما پاسخ می دهند، بلکه برای تعویض دنده در مقرون به صرفه ترین دور در دقیقه نیز ساخته شده اند تا خودروی شما را تا حد امکان در مصرف سوخت کم کنند.

     

    بنابراین، اگر متوجه شدید که خودرو شما اخیراً در تعویض دنده اشتباه میکند و در حالی که انتظار دارید دنده را بالا ببرد پایین می آورد، این می تواند نشانه ای از ساعت گیربکس معیوب باشد. همچنین، اگر متوجه شدید که گیربکس شما هنگام تعویض دنده به سمت بالا یا پایین از دنده عبور می کند، میتواند نشانه خرابی ساعت باشد.

     

    تعویض دنده لغزشی

    احتمالا بسیاری از شما احساس لغزش کلاچ را در هنگام رانندگی با گیربکس دستی داشته اید. اما، شاید شما هرگز این را در هنگام رانندگی با گیربکس اتوماتیک تجربه نکرده باشید. احساس کاملا مشابه با رانندگی با گیربکس دستی است. وقتی پدال گاز را پایین می آورید تا شتاب بگیرید، دور موتور افزایش می یابد، اما سرعت تغییری نمیکند.

    در 90٪ مواقع، این نشان دهنده این است که  صفحه فرسوده شده و نیاز به تعویض دارد. با این حال، در یک گیربکس های اتوماتیک، به این سادگی نیست. ممکن است یک دریچه در داخل مجموعه ساعتی گرفته باشد و روغن به طور درست جریان نداشته باشد.

     

    تعویض نکردن دنده

    مشابه ایراد "تعویض دنده اشتباه"، اگر خودرو شما در زمانی که باید ، دنده را عوض نمی کند، نشان دهنده این است که ساعت گیربکس خراب است.تشخیص این نوع عیب معمولاً نیاز به تجربه رانندگی بالا دارد تا بدانید که در چه موقع نیاز به تعویض دنده است.

     

    تعویض دنده خشن

    از نظر طراحی، تقریباً تمام گیربکس های اتوماتیک مدرن باید هنگام تعویض دنده روان باشند تا کیفیت رانندگی و راحتی راننده بهبود یابد. اگر ساعت گیربکس شما معیوب باشد، تغییر دنده بسیار شدیدتر میشود و معمولاً توسط راننده احساس می شود. به جای اینکه به آرامی از یک دنده به آرامی دنده جدید را درگیر کند، این عمل به سختی انجام میشود و ماشین را به جلو پرتاب میکند.

     

    اگر این اتفاق برای شما می افتد، سعی کنید در اسرع وقت خودرو حتما خودرو را به تعمیرگاه ببرید، زیرا این نوع عیب معمولاً بدتر می شود و آسیب بیشتری به سایر اجزای گیربکس و پایه ها وارد می کند.

     

     

     صداهای شدید هنگام تعویض دنده

    این عیب کاملاً مستقیم است. درست مانند اینکه در حال رانندگی با یک گیربکس دستی هستید و هنگام تعویض دنده صداهای تند شنیده می شود، همین امر اغلب در مورد گیربکس اتوماتیک نیز صادق است.

     

     

     نشت روغن گیربکس

    نشت روغن، البته، فقط در سیستم بدنه هیدرولیک قابل توجه است. و  اگر گیربکس شما نشت روغن داشته باشد، دیگر روغن کافی برای کارکرد مؤثر سوپاپ‌ها وجود ندارد. یک بازرسی منظم از زیر خودروی خود (به شرطی که زیراندازی وجود نداشته باشد) برای بررسی نشتی می تواند راه بسیار موثری برای تشخیص زودهنگام نشت روغن باشد.

     

    مطالب مفید

    مطالب مفید و پر بازدید

    کلیک کنید

    تعمیر گیربکس ام جی MG

    کلیک کنید

    خودرو اتومات یا دستی

    کلیک کنید

    تعمیر گیربکس لیفان

    کلیک کنید

    چرا ماشین روغن کم میکند

    کلیک کنید

    تعمیر گیربکس اتوماتیک ال 90