تعمیر گیربکس اتوماتیک

     

     

    اجزای تشکیل دهنده گیربکس اتوماتیک

     

    اجزای تشکیل دهنده گیربکس اتوماتیک مطلبی است که در این مقاله به هشت  قسمت آن میپردازیم و جزو یکی از مطالب پر اهمیت در زمینه گیربکس اتوماتیک میباشد. مشکلی که اخیرا بسیاری از مراجعه کنندگان

    در تعمیر گیربکس اتوماتیک خود دارند اصل نبودن قطعات میباشد که گیربکس آپ میتواند این اطمینان را به شما بدهد که تمامی قطعات مصرفی نو بوده و پلمپ محصولات در حضور مراجعه کننده باز مییشود.

    در خارج از موتور شما ، گیربکس پیچیده ترین قسمت وسیله نقلیه میباشد. امروزه اکثر وسایل نقلیه موجود در جاده ها دارای گیربکس اتوماتیک میباشند. استفاده از گیربکس اتوماتیک برای رانندگان نسبت به

    استفاده از گیربکس دستی بسیار راحت تر است. در گیربکس اتوماتیک در حالی که راننده با سرعت های مختلف درحال حرکت است نیازی به تعویض دنده ندارد. همچنین هیچ پدال کلاچی برای نگرانی در مورد

    فشردن کلاچ وجود ندارد. وسیله نقلیه تمام این اقدامات را به طور خودکار انجام می دهد ، که به راننده اجازه می دهد فقط بنشیند و فقط نگران فرمان ، شتاب و ترمزگیری آنها باشد.

     

     

    قطعات گیربکس

    قطعات گیربکس مهم ترین قسمت یک خودرو میباشند که اگر تنها یکی از اجزای آن به درستی کار نکند در عملکرد کلی گیربکس اختلال به وجود آمده و قطعا دیگر قطعات نیز به مرور زمان دچار آسیب و خرابی میشوند. بسیاری از قطعات گیربکس همانند قطعات قسمت های دیگر ماشین، مصرفی هستند و باید بعد از یک مسافتی که از آنها استفاده شده تعویض شوند. گیربکس همانند یک قطار دنده ای یا یک واحد مکانیکی و یا جزء متشکل از یک سری چرخ دنده های یکپارچه در یک محفظه است. در ابتدایی ترین حالت ، گیربکس مانند هر سیستم دنده ای عمل می کند. این گشتاور و سرعت را در وسیله نقلیه تغییر می دهد. به دلیل ماهیت متغیر مقاومت خودرو که منجر به تغییر بار و شیب می شود ، نیاز است که قدرت موتور در طیف وسیعی از سرعت های جاده در دسترس باشد. بنابراین ، به همین دلیل ، دور موتور با استفاده از چرخ دنده کاهش می یابد و باعث می شود چرخ در جاده با سرعت مناسب و متناسب با شرایط کارکرد خودرو بچرخند.

     نکته ای که درباره قطعات گیربکس باید به آن توجه کنید این است که حتما هنگامی که متوجه صدای نامتعارف در گیربکس یا اختلال در عملکرد آن شدید مشکل را جدی بگیرید و فورا قبل از این که دیگر قطعات نیز آسیب ببینن نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

     

    هشت قسمت از اجزای تشکیل دهنده گیربکس

     

    گیربکس اتوماتیک اتوماتیک از اجزای بسیار زیادی تشکیل شده است . هنوز هم  هر گیربکس اتوماتیک دارای این هشت قسمت اصلی میباشد و همه آنها در کارکرد مناسب گیربکس اتوماتیک یکپارچه هستند.

    اما برای دانستن اینکه چگونه وسیله نقلیه شما را به حرکت در می آورند باید بیشتر از تنها نام قطعات بدانید.

     

    مبدل گشتاور ( Torque Converter )

    گیربکس های اتوماتیک کلاچ ندارند. در عوض ، آنها یک مبدل گشتاور دارند. این قطعه جایگزین کلاچ می شود و همان عملکرد را انجام می دهد. سیستم انتقال قدرت شما نمی تواند دنده را عوض کند در حالی که

    هنوز به موتور متصل است. در غیر این صورت ، دنده ها محکم گیر می کنند. به همین دلیل است که اگر شک دارید که مبدل گشتاور خوب کار نمیکند ، باید سریعاً آن را درست و یا تعویض کنید.

    مبدل گشتاور شما اجازه می دهد موتور شما هنگام قطع اتصال از گیربکس روشن بماند ، این مساله همانند قطع شدن سیستم انتقال قدرت برای تعویض دنده با فشار دادن کلاچ بر روی جعبه دنده دستی است.

    در یک گیربکس اتوماتیک ، مبدل گشتاور وظیفه کاهش سرعت و توقف ماشین شما را دارد و همچنان به موتور اجازه میدهد کار کند.

    نکته قابل ملاحظه در مورد مبدل های گشتاور این است که آنها با اتصال فیزیکی مهره ها ، پیچ ها یا چرخ دنده ها به موتور متصل نمی شوند. در عوض ، همه اینها از طریق روغن گیربکس است.

    در حالی که کارهای داخلی یک مبدل گشتاور کمی پیچیده ست ، اما تقریباً شبیه این است که چگونه می توانید یک فن را با اشاره دادن فن دیگر به آن تغذیه کنید. فن اول را جدا کنید و می توانید بدون آسیب

    رساندن به خود ، فن دوم را متوقف کنید.

     

    پمپ روغن ( اویل پمپ )

    پمپ روغن درون گیربکس اتوماتیک دقیقاً مانند هر پمپ روغن دیگر کار می کند. مایع انتقال را از مخزن انتقال به بدنه دریچه منتقل می کند ، که در صورت لزوم تمام اجزای مختلف را در سراسر انتقال هدایت می کند.

     این جز پیچیده نیست ، اما جزئی جدایی ناپذیر از سیستم است و یکی از معدود اجزای تشکیل دهنده گیربکس اتوماتیک است که گاها از کار می افتد.

     

    چرخ دنده های سیاره ای

    برخلاف گیربکس دستی ، که دارای مجموعه ای از دنده های متعدد است گیربکس اتوماتیک دارای یک یا چند مجموعه دنده سیاره ای است.

    چرخ دنده های سیاره ای دارای سه مجموعه دنده هستند. چرخ دنده اصلی دنده خورشید است و در مرکز حامل سیاره قرار دارد. مجموعه دوم چرخ دنده های سیاره ای است. به طور معمول سه یا بیشتر از این

    چرخ دنده ها و مش بین دنده خورشید و چرخ دنده وجود دارد.

    این یک سیستم فوق العاده کارآمد است و به گیربکس اجازه می دهد تا از گزینه های مختلف دنده بدون تنظیماتی که گیربکس دستی استفاده می کند ، استفاده کند.

     

    کلاچ گیربکس اتوماتیک

    کلاچ گیربکس اتوماتیک دارای چندین صفحه فشرده شده ست - هنگامی که بدنه سوپاپ فشار روغن را به کلاچ می فرستد ، تعداد مشخصی از کلاچ ها را به هم قفل می کند و به شما نسبت خروجی مورد نظر

    را می دهد. مقادیر مختلف فشار روغن با مقادیر مختلف دیسک درگیر می شود که نسبت دنده متفاوتی را به  شما می دهد.

     

    شفت خروجی

    پس از اینکه جعبه دنده شما تمام جادوی داخلی خود را به پایان رساند ، قدرت را به شافت محرک منتقل می کند ، که به نوبه خود نیرو را تامین می کند. اما شافت خروجی گیربکس شافت درایو را به حرکت در می آورد.

    شفت خروجی پیچیده ترین  قطعه نیست. در یک انتهای خود ، دنده ای دارد که به سیستم انتقال قدرت متصل می شود و در انتهای دیگر یک شافت چرخشی دارد که از طریق یک اتصال از نوع یوغ به میل راننده متصل می شود.

     

    باند ترمز

    باندهای ترمز یک هدف دارند - نگه داشتن موقت چرخ دنده ها. آنها اجازه می دهند RPM موتور قبل از آزاد شدن با نسبت دنده مطابقت داشته باشد ، که این امر باعث می شود دنده راحت تری داشته باشید.

    باندهای ترمز تقریباً مانند ترمزهای درام کار می کنند ، با یک پیستون باند را در اطراف درام فشار می دهد. هرچه فشار پیستون بیشتر شود ، قدرت ترمزگیری بیشتری نیز اعمال می شود.

     

    فیلتر روغن گیربکس

    درست مانند موتور ، گیربکس نیز فیتر یا صافی دارد. دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که شما فکر می کنید. مایع انتقال اضافی (روغن) را برای پمپ روغن در هنگام لزوم نگه می دارد.

    این قطعه یکی از اساسی ترین اجزای تشکیل دهنده گیربکس اتوماتیک شما ست ، اما همچنین یکی از اجزایی است که به تعویض نیاز دارد. واشرهای اطراف ظرف روغن اغلب از مایع انتقال دهنده نشت می کنند و باید تعویض شوند.

     

    ساعت گیربکس (valve body  )

    موتور خودرو شما ECU دارد و گیربکس اتوماتیک شما دارای ساعت است. این قطعه تمام فشار پمپ روغن را به تمام اجزای انتقال دهنده هدایت می کند تا نتایج مطلوبی را بدست آورد.

    از مبدل گشتاور گرفته تا بسته های کلاچ ، هیچ چیزی مایع انتقال پیدا نمی کند بدون اینکه ساعت به آن بگوید که کجا باید برود.

    در یک گیربکس اتوماتیک توسط سنسورهایی کنترل می شود که مستقیماً با ماژول کنترل انتقال (TCM) کار می کنند تا همه مایعات را ارسال کنند. این یک قطعه پیچیده است ، و مهمترین جز تشکیل دهنده  گیربکس اتوماتیک است.

     

     

     

    مطالب مفید