اصول نگهداری از خودرو

     

    اصول نگهداری از خودرو

     

    اصول نگهداری از خودرو برنامه ای از کارهای پیشگیرانه برای به حداکثر رساندن عمر و عملکرد وسیله نقلیه میباشد . در اینجا لیستی از مواردی را گرد آورده ایم که باید با در نظر گرفتن زمان و فصل بررسی کنید. برخی از این قسمتهای خودرو باید بطور منظم و برخی دیگر فقط در طولانی مدت بررسی شوند. حتماً به برنامه تعمیر و نگهداری خودرو و سوابق فاصله سرویس توجه کنید.

     

    مطالب مفید : تعمیر گیربکس اتوماتیک

     

    معاینات کوتاه مدت

    برای تعمیر و نگهداری مناسب خودرو ، موارد زیر را بازرسی کنید:

     

    سطح روغن و خنک کننده

    هر ماه ، یا هر چند بار پر شدن بنزین و به خصوص قبل از هرگونه سفر جاده ای ، بهتر است به زیر کاپوت اتومبیل خود بروید و در حالی که موتور خنک است ، سطح روغن و مایع خنک کننده را بررسی کنید. در صورت عدم کنترل ، سطح پایین هریک از آنها می تواند منجر به مشکلات موتور شود.

     

    فیلتر هوا

    فیلتر هوای موتور شما هوایی است که به موتور شما جریان می یابد و باعث می شود زباله ها و ریزگردها از بین برود. با اطمینان از اینکه فیلتر هوای شما به درستی جریان دارد ، می توانید بازده سوخت خود را بهبود ببخشید ، میزان انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهید و به عمر موتور کمک کنید. این کار به راحتی در خانه انجام می شود ، بنابراین کتابچه راهنمای خودرو خود را برای دستورالعمل ها و تعداد دفعات نیاز به تغییر آن بررسی کنید.

     

    فشار و شرایط لاستیک ها

    برای یک سواری ایمن و کم مصرف ضروری است از لاستیک ها به خوبی نگهداری شود . لاستیک های خود را هر ماه و قبل از سفرهای طولانی یا حمل بار اضافی بررسی کنید. لوازم یدکی را فراموش نکنید. برای بررسی فشار لاستیک به یک فشار سنج تایر نیاز است. همچنین ، در ماه های سردتر ، توجه داشته باشید که فشار لاستیک با هر 10 درجه کاهش فشار ، کاهش می یابد. دفترچه راهنمای شما به شما می گوید تایر شما به چه میزان فشار هوا نیاز دارد.

     

    چراغ های جلو ، راهنما ، ترمز و چراغ های پارک

    مهم است که چراغ های خودروی شما به درستی کار کند . ماهانه یک بار چراغهای جلوی خود را هنگام پارک در مقابل سطح صاف روشن کنید و بررسی کنید که هر دو چراغ جلو به درستی کار می کنند و از شرایط خوبی برخوردار هستند. در اطراف اتومبیل خود قدم بزنید و هم از چراغ های راهنما و هم از چراغ های پارک خود بازدید کنید. یکی از دوستانتان را در حالی که ترمز می گیرید پشت ماشین بایستد تا مطمئن شود عملکرد چراغ های ترمز شما خوب است.

     

    فیلتر روغن

    روغن موتور موجود در موتور عملکرد کاملی را در اختیار شما قرار می دهد: قطعات روان کننده را روغن کاری می کند ، به عنوان یک ماده مهر و موم کننده در برابر زباله عمل می کند ، موتور را خنک می کند ، سایش را کاهش می دهد و از خوردگی موتور جلوگیری می کند. تمیز نگه داشتن آن برای سلامت موتور بسیار حیاتی است. برای عملکرد بهتر موتور حتما دفترچه راهنمای خودرو خود را بررسی کنید و برای اطمینان از مناسب بودن نوع روغن و تعداد دفعات تعویض حتما با یک متخصص مشورت کنید.

     

    جا به جا کردن تایرها

    با توجه به شرایط میزان بودن خودرو شما و میزان استفاده و بسیاری از فاکتورهای دیگر ، الگوی ساییدگی آج روی لاستیک های شما ممکن است بین تایرهای جلو و عقب یا حتی از یک طرف آج به طرف دیگر متفاوت باشد. چرخش لاستیک ها با ایجاد تعادل بیشتر در برابر سایش آج ، و جلوگیری از بروز سر و صدا و لرزش باعث افزایش عمر مفید لاستیک می شود.

     

    معاینات طولانی مدت

     

    روغن گیربکس

    دقیقاً مانند روغن موجود در موتور ، روغن گیربکس روان کننده ای است که به عملکرد صحیح تمام قسمت های متحرک درون گیربکس کمک می کند. چه در حال رانندگی با وسیله نقلیه گیربکس اتوماتیک باشید و چه به صورت دستی ، ضروری است که روغن گیربکس خود را چک کرده و در صورت لزوم تغییر دهید تا از آسیب دیدگی زیاد در سیستم انتقال قدرت یا تعویض آن جلوگیری کنید. توصیه های سازنده خودرو را دنبال کنید.

     

    تعلیق و کمک فنرها 

    تعلیق و کمک فنرها عملکرد اتومبیل شما برای کنترل ضربه و برگشت به هنگام عبور وسیله نقلیه از روی دست اندازهای جاده و یک قسمت اساسی از سیستم فرمان خودکار است. در صورت مشاهده کاهش نرمی یا از دست دادن کنترل هنگام رانندگی ، باید به یک مکانیک نشان دهید.

     

    مایعات خنک کننده

    رادیاتور موجود در اتومبیل شما یک عنصر حیاتی است که به خنک شدن و عملکرد مناسب موتور کمک می کند. شستشوی منظم سیستم خنک کننده به شما کمک می کند تا از آلودگی هایی که می توانند در داخل جمع شوند خلاص شوید و همچنین از پر شدن رادیاتور در حد مناسب اطمینان حاصل کنید. توصیه سازنده وسیله نقلیه خود را بررسی کنید تا بفهمید مایع خنک کننده شما چند بار باید تعویض شود ،

     

    شمع ها

    شمع های موجود در موتور شما باعث مخلوط شدن گاز و هوا می شوند که درنهایت جرقه خودرو شما را تأمین می کند. اگر شمع های شما به درستی کار نکنند ، موتور شما قدرت خود را از دست می دهد و در ظرفیت مطلوب کار نمی کند.

     

    تسمه ها

    اگرچه ممکن است یک قطعه لاستیکی ساده به نظر برسد ، اما کمربند مار مار خودرو برای کارکردن ماشین شما با تأمین برق دستگاه های جانبی مانند دینام ، پمپ فرمان و کمپرسور کولر ضروری است. بصورت بصری بازرسی کنید تا از ترک خوردگی یا ساییدگی جلوگیری کند.

     

    دیفرانسیل جلو و عقب

    دیفرانسیل ها دستگاه هایی هستند که گشتاور — یا نیرو — را از موتور جدا می کنند و به آن اجازه می دهند تا قدرت را به لاستیک ها بفرستد. در خودروهای دیفرانسیل جلو یا عقب ، فقط یک دیفرانسیل وجود دارد ، اما در خودروهای 4 چرخ و چهار چرخ ، هم دیفرانسیل جلو و عقب و احتمالاً حتی دیفرانسیل مرکزی وجود دارد. برای اطمینان از عملکرد مناسب ، مانند بسیاری از قسمتهای وسیله نقلیه خود ، دیفرانسیل ها باید روغن کاری شوند. هر زمان که سازنده وسیله نقلیه شما توصیه می کند ، یک چک حرفه ای انجام دهید و مایعات را عوض کنید.

     

    معاینات فصلی

    نیازهای وسیله نقلیه شما می تواند با توجه به فصل و شرایط رانندگی متفاوت باشد. در زیر چند پیشنهاد برای افزودن به بخش یادداشت های چک لیست تعمیر و نگهداری خودرو وجود دارد:

     

    برف پاک کن های شیشه جلو

    برف پاک کن های شیشه جلو باید هر سال یکبار یا هر زمان که اثربخشی به خطر بیفتد تعویض شوند. در ماه های زمستان می تواند ایده خوبی باشد که تیغه های برف پاک کن زمستانی را برای عملکرد مطلوب نصب کنید.

     

    بررسی عملکرد باتری

    باتری ماشین شما یکی از مهمترین اجزای کارکردن وسیله نقلیه شماست. یک باتری اتومبیل مقدار زیادی جریان الکتریکی را برای استارت ، موتور و سایر لوازم الکترونیکی موجود در خودرو تأمین می کند. دمای شدید بر عملکرد باتری تأثیر می گذارد ، بنابراین آزمایش منظم باتری اطمینان از عملکرد باتری را در زمان نیاز شما می دهد.

     

    لاستیک ها را تغییر دهید

    بسته به محل زندگی و شرایط رانندگی زمستانی که ممکن است با آن روبرو شوید ، ممکن است بخواهید لاستیک خود را در ماه های برفی تعویض کنید. هنگامی که درجه حرارت در یخبندان یا زیر انجماد به طور مداوم می چرخد ​​، ترکیبات تایر در لاستیک های غیر زمستانی سخت می شود ، در حالی که فاصله ترمز را افزایش می دهد ، از عملکرد چسبندگی و عملکرد آن کاسته می شود.

     

    سطح ضد یخ را بررسی کنید

    همچنین برای جلوگیری از یخ زدگی رادیاتور یا اجزای موتور ، مهم است که سطح ضد یخ خود را در رادیاتور خود بررسی کنید. به طور کلی مخلوط ضد یخ 50/50 با آب توصیه می شود ، اما برای اطمینان از کتابچه راهنمای مالک خود و یا با یک متخصص صحبت کنید.

     

    رعایت یک برنامه تعمیر و نگهداری اتومبیل ، و ثبت سوابق در مورد آنچه که شما انجام داده اید ، می تواند به افزایش عمر خودرو کمک کند و شما را در برابر خرابی ها ، تعمیرات گران قیمت و سایر شگفتی های ناخواسته محافظت کند.

    مطالب مفید