عوامل مخرب گیربکس

     

    عوامل مخرب گیربکس

     

    عوامل مخرب گیربکس می تواند باعث خرابی تمامی قطعات گیربکس و از کار افتادن خودرو شود. تعمیر و یا تعویض گیربکس هزینه زیادی به همراه دارد. توجه زود هنگام به علائم و عوامل خرابی گیربکس میتواند

    باعث کاهش زمان تعمیر ، صرفه جویی در هزینه ها و بهبود سلامت ماشین شود.

    گیربکس هر وسیله نقلیه نیروی محرکه ای است که ما را با خیال راحت و با سرعت مناسب در جاده سوار می کند. بدون گیربکس ، ما به جایی نخواهیم رفت. بنابراین اطمینان از اینکه همیشه در حالت عالی است ، برای بهبود ایمنی کلی هنگام رانندگی  بسیار مهم است. با این حال ، حتی هنگامی که فکر می کنیم از خودرو خود مراقبت می کنیم ، گیربکس ما همچنان می تواند خراب شوند -سوال این است که چه عواملی باعث این خرابی ها می شود؟ گرچه این عوامل بی پایان هستند ،اما ما در زیر برخی از دلایل عمده مشکلات گیربکس را جمع آوری کرده ایم.

     

    تعویض دنده هنگامی که کامل متوقف نشده است

    در اتومبیل های دنده اتوماتیک بهتر است قبل از تعویض دنده حرکت یا عقب ، ماشین کاملاً متوقف شده باشد.

    اگر هنگام حرکت خودرو دنده را به رانندگی یا عقب تغیر دهید ، این می تواند به سرعت گیربکس شما را از بین ببرد. همیشه بهتر است قبل از تعویض دتده به حرکت یا دنده عقب در اتومبیل های دارای گیربکس اتوماتیک کاملاً متوقف شوید.

    در اتومبیل گیربکس اتوماتیک ، تعویض دنده همانند دنده دستی نیست ، گیربکس اتوماتیک یک عمل خطی سخت است و اگر در هنگام حرکت گیربکس خود را مجبور به تغییر دنده کنید ، دندانه های داخل چرخ دنده ممکن است خرد شوند . این عمل نه تنها می تواند به سیستم انتقال قدرت شما آسیب برساند بلکه می تواند به سیستم تعلیق شما نیز آسیب برساند.

     

    یدک کشیدن فراتر از توانایی خودرو

    اگر ماشین شما برای یدک کش ساخته نشده است - این کار را نکنید.

    خیلی ساده است اگر ماشین شما برای حمل بار سنگین نیست ، پس این کار را نکنید. اگر خودرو شما از قابلیت حمل و نقل برخوردار است ، مطمئن شوید که از حد مجاز پیشنهادی فراتر نروید. یدک کش فشار زیادی را بر گیربکس شما وارد می کند که می تواند باعث گرم شدن بیش از حد آن شود.

     

    کم بودن روغن گیربکس

    کمبود روغن گیربکس راهی تضمین شده برای آسیب رساندن به گیربکس است.

    اگر گیربکس روغن کم داشته باشد ، دنده های موجود در سیستم انتقال قدرت روغن کاری نمی شوند و باعث می شود تا آنها به هم ساییده و خرد شوند ، بیش از حد گرم شوند و در نهایت خراب شوند. برای اینکه سیستم انتقال قدرت روان کار کند ، باید روغن گیربکس خود را در سطح بهینه نگه دارید. اگر میزان مایعات شما پایین است ، احتمال نشتی وجود دارد.

     

    استفاده از روغن گیربکس اشتباه

    همه روغن های گیربکس برابر نیستند.

    گیربکس شما برای کار کردن به نوع خاصی از روغن نیاز دارد. انواع مختلف مایع انتقال دارای غلظت های مختلف ویسکوزیته و مخلوط های مختلف مواد افزودنی وجود دارد که برای گیربکس های مختلف اتومبیل فرموله می شوند. استفاده از روغن اشتباه برای گیربکس می تواند منجر به عدم روغن کاری یا خنک کنندگی مورد نیاز گیربکس شود.استفاده از کتابچه راهنما خودرو در تشخیص مناسب ترین روغن میتواند به شما کمک کند.

     

    عدم توجه به سرویس های دوره ای

    گیربکس شما باید تنظیم شود.

    اگر گیربکس خود را طبق برنامه منظم سرویس و بازدید انجام ندهید ، ممکن است آلودگی جمع شده و باعث شود که گیربکس شما به مرور زمان دچار مشکل شود. راندمان گیربکس شما کاهش یافته و قطعات داخل آن فرسوده می شوند. اگر نگهداری منظم برای گیربکس خود را به اندازه کافی نادیده بگیرید ، در نهایت کاملاً خراب می شود.

     

    نادیده گرفتن مشکلات گیربکس

    مشکلات جزئی می توانند به سرعت به مشکلات اساسی تبدیل شوند.

    شنیدن صداهای عجیب و غریب، لرزش ماشین ، لرزیدن یا ایستادن، روشن شدن چراغ های چک اینها همه علائم هشدار دهنده اولیه است که نشان می دهد ممکن است مشکلی در گیربکس شما وجود داشته باشد. بهتر است اتومبیل خود را هر چه زودتر در صورت بروز این علائم هشداردهنده به جای منتظر ماندن تا بدتر شدن مشکل  گران ترشدن هرینه تعمیر آن نزد یک متخصص گیربکس نشان دهید.

     

    اینها تنها مواردی نیستند که می توانند گیربکس شما را از بین ببرند ، اما موارد عادی هستند. هوشیاری نسبت به این مشکلات می تواند تا حد زیادی مانع از خرابی کامل گیربکس شود. اساساً ، اگر می خواهید به ماندگاری خودرو خود کمک کنید هنگام شتاب گیری و ترمزگیری خیلی به خودرو فشار نیاورید و اطمینان حاصل کنید که ازسرویس های دوره ای  تعمیر و نگهداری گیربکس خودرو خود پیروی می کنید.

    مطالب مفید