نحوه استفاده از دنده دستی در گیربکس اتوماتیک

     

    نحوه استفاده از دنده دستی در گیربکس اتوماتیک

     

    در پروسه تعمیر گیربکس اتوماتیک بارها شنیده شده که گیربکس در وضعیتی قرار می گیرد که دنده به صورت دستی تعویض می شود. اصطلاحی که برای استفاده از دنده دستی گیربکس دیده می شود تیپ ترونیک نام دارد. حال اینکه نحوه استفاده از دنده دستی در گیربکس های اتوماتیک به چه صورت است بسیار جالب بوده و خالی از لطف نیست ، و این مطلب مهمی است که تمامی اتومات سوار ها باید از آن اطلاع داشته باشند تا به صورت نا خواسته به گیربکس اتوماتیک خودرویشان آسیب نزنند.

     

     مطالب مفید : تعمیر گیربکس ام وی ام

     

    استفاده از دنده دستی در گیربکس اتوماتیک

    فرض کنید که قرار است از دنده دستی در زمان حرکت خودرو و یا زمان توقف استفاده کنید. در این صورت دسته دنده می بایست به محل مشخص شده روی اهرم تعویض دنده حرکت داده شود. از سوی دیگر مثلاً قرار است که دنده افزایش یابد و تعویض دنده از 2 به 3 صورت بگیرد. در این راستا می بایست دنده به سمت + فشار داده شود. برای کاهش دنده و یا دنده معکوس می بایست سمت – انتخاب شود. اگر به صفحه کیلومتر دنده انتخابی دقت کنید نشانگر دنده را مشاهده می کنید.

     

     

    چه زمانی می توان از حالت دنده دستی گیربکس اتوماتیک استفاده کرد؟

    در مجموعه تعمیر گیربکس اتوماتیک بسیار دیده شده که شرایط و حالت استفاده از دنده دستی مدنظر است و سوال اینجاست که حالت تیپ ترونیک چه زمانی استفاده می شود؟ فرض کنید در سراشیبی در حال حرکت هستید، در این صورت باید از روشی استفاده کنید که جلوی داغ شدن دیسک های ترمز گرفته شود. در واقع هدف این است که مصرف لنت ترمز کاهش یابد. استفاده از دنده سنگین کمک می کند تا به این اهداف دست یابید.

    از سوی دیگر در مسیر های سر بالا که نیاز به سبقت گیری در دورهای بالاتر است و باید شتاب بیشتر صورت بگیرد نیز حالت دنده دستی می تواند به شما کمک کند.

    گاهی دیده می شود که ترافیک بسیار سنگین است و سرعت خودرو دائم از صفر به 10 متغیر است. در این صورت گیربکس در دنده 1 قرار می گیرد تا از استهلاک گیربکس جلوگیری شود.

    نکته ای که باید بدانید این است که برای استفاده از حالت دستی دنده نیازی به توقف کامل خودرو نخواهد بود. یعنی زمانی که ماشین در حال حرکت است می توان دنده را از حالت D به دستی و برعکس تبدیل کرد.

     

    حالت تیپ ترونیک دقیقاً چطور اجرا می شود؟

    اتومبیل هایی که وضعیت تیپ ترونیک یا دنده دستی هستند از گیربکس اتوماتیک بهره برده اند. تفاوت اصلی تنها در بخش دسته دنده و برنامه های کامپیوتری دیده می شود. مثلاً در قسمت دسته دنده سنسوری اجرا شده است که وقتی در وضعیت تیپ ترونیک قرار می گیرد سنسور به کامپیوتر گیربکس اطلاع می دهد که راننده علاقمند به تعویض دنده دستی است. یعنی خودش دوست دارد تعویض دنده دستی داشته باشد.

    یک نکته که معمولاً توسط تیم تعمیر گیربکس اتوماتیک بارها مورد بررسی قرار می گیرد این است که فرمان راننده در استفاده از دسته دنده می بایست صحیح باشد در غیر این صورت اتومبیل عملکرد صحیح خود را انجام می دهد تا میزان آسیب به گیربکس به حداقل برسد. بسیاری از افراد از دنده دستی استفاده می کنند اما با دنده چهار اتومبیل را متوقف می سازند به این ترتیب موتور خودرو دنده را به یک پایین می آورد.

    مهیا کردن اجرای دنده سنگین و ترمز موتوری برای رانندگی های طولانی در سراشیبی از مهمترین دلایلی است که افراد را به سراغ دنده های دستی می رساند. ترمز کردن مدام سبب می شود که لنت ها بیش از اندازه داغ شوند و در نهایت ضریب اصطکاک کاهش می یابد و این موضوع ترمز گرفتن را با مشکل روبرو می کند.

     

    بهترین تیم تعمیر گیربکس اتوماتیک

    انتخاب بهترین تیم تعمیر گیربکس اتوماتیک سبب می شود تا جلوی مشکلات بزرگتر با هزینه های بالاتر گرفته شود. دقت کنید که در این راستا سعی می شود که مشکل اصلی گیربکس خودرو بررسی شود و سپس تصمیم گیری برای حل مشکل صورت بگیرد. از سوی دیگر نکته مهم که باید بدانید این است که گاهی انتقال قدرت درستی به چرخ ها صورت نمی گیرد. با تیم تعمیر گیربکس اتوماتیک می توانید به راحتی مشکلات مربوط به گیربکس اتومبیل خود را برطرف سازید. نکته مهم دیگر که باید بدانید این است که گیربکس های اتوماتیک بر اساس ساختاری که دارند شرایط تعمیر متفاوتی دارند.

     

    مطالب مفید

    مطالب مفید و پربازدید

    کلیک کنید

    تعمیر گیربکس جنسیس

    کلیک کنید

    تعمیر گیربکس هیوندای ix55

    کلیک کنید

    علت عقب رفتن ماشین اتومات

    کلیک کنید

    تعمیر گیربکس تیگو 5

    کلیک کنید

    تعمیر گیربکس راوفور