نحوه استفاده از گیربکس اتوماتیک و معنای حروف آن

     

     

    نحوه استفاده از گیربکس اتوماتیک و معنای حروف آن

     

    نحوه استفاده از گیربکس اتوماتیک و معنای حروف آن از الفبای آشنایی با آن محسوب میشود .گیربکس اتوماتیک سیستمی قابل اطمینان و با عملکرد هیدرولیکی است که نیروی محرک را از موتور به چرخ های شما میرساند. هر حرف یا عدد ذکر شده در تعویض دنده ،  وظیفه منحصر به فرد برای انتقال قدرت را نشان می دهد. بیایید به معانی تعویض دنده اتوماتیک بپردازیم تا معنی هر حرف یا عدد را بفهمیم.

    مطالب مفید: تعمیر گیربکس اتوماتیک را به متخصصان حرفه ایی بسپارید.

     

    در گیربکس اتوماتیک  P  به چه معناست ؟

    "P" در گیربکس اتوماتیک مخفف PARK است. هنگامی که تعویض دنده در پارک است ، دنده های گیربکس قفل شده، که مانع از چرخش چرخ ها به جلو یا عقب می شود. بسیاری از افراد از تنظیمات پارک به عنوان ترمز استفاده می کنند ،همچنین بسیاری از وسایل نقلیه برای روشن شدن نیاز به قرار گرفتم در این دنده را دارند.

     

    در گیربکس اتوماتیک  R  به چه معناست ؟

    "R" مخفف REVERSE یا دنده ای است که برای عقب بردن وسیله نقلیه انتخاب میشود. وقتی اهرم دنده را از P به R تغییر می دهید ، دنده عقب گیربکس اتوماتیک درگیر میشود که شافت محرک را به عقب می چرخاند ، به چرخ های محرک اجازه می دهد تا "معکوس" بچرخند. ماشین را نمی توان با دنده عقب روشن کرد ، زیرا انجام این کار بسیار ایمن نیست.

     

    در گیربکس اتوماتیک N  به چه معناست ؟

    ”N” نشانگر این است که گیربکس اتوماتیک شما در حالت خلاص یا در حالت چرخش آزاد قرار دارد. این تنظیمات  دنده (ها) را آزاد می کند (جلو و عقب) و اجازه چرخش آزادانه لاستیک ها را می دهد. اکثر افراد از تنظیمات N استفاده نمی کنند  مگر در صورت خاموش شدن موتور در حین حرکت که برای استارت زدن و روشن شدن مجدد استفاده میشود.

     

    در گیربکس اتوماتیک  D  به چه معناست ؟

    "D " مخفف DRIVE است. این هنگامی است که جعبه دنده گیربکس اتوماتیک فعال می شود. با افزایش سرعت ، دنده در حالت درایو قدرت را به چرخ ها اعمال می کند و به تدریج به دنده های بالاتر منتقل می شود .این دنده در بزرگراه ها یا هنگام رانندگی خودرو در همان RPM برای سفرهای طولانی جاده استفاده می شود. جعبه دنده اتوماتیک علاوه بر حالت “D” می تواند دارای یک سری اعداد مانند D1 ،D2 ،  D3  باشد. تنظیمات دنده دستی برای عملکرد دنده های جلو است. 1 نمایش دهنده کمترین دنده و اعداد بزرگتر نشان دهنده دنده های بالاتر است. در صورت کار نکردن دنده معمولی D  می توان از آنها استفاده کرد. همچنین هنگام بالا و پایین رفتن از تپه های شیب دار برای فراهم کردن ترمز بیشتر برروی موتور می توان از آنها استفاده نمود.

    D1 : افزایش گشتاور را برای زمینهای گلی یا شنی

    D2 : به خودرو در مسیرهای سربالایی مانند جاده های کوهستانی کمک می کند. همچنین یک موتور سریع و پر شتاب و عملکرد یک جعبه دنده دستی را فراهم می کند.

    D3 : D3 موتور را برای سبقت کارآمد تغییر می دهد. گاهی اوقات با عنوان دکمه (OD (overdrive نشان داده می شود. نسبت دنده بیش از حد باعث می شود تایرها سریعتر از چرخش موتور حرکت کنند.

     

    در گیربکس اتوماتیک  L  به چه معناست ؟

    آخرین حرف مشترک در جعبه دنده های اتوماتیک "L" است که نشان می دهد انتقال قدرت در دنده پایین موتور است. گاهی اوقات "L" با حرف M جایگزین می شود ، به این معنی که انتقال در یک حالت تغییر دستی است. این تنظیم به راننده این امکان را می دهد تا با استفاده از شیفت دنده هایی که روی فرمان قرار دارند یا عملکرد دیگری (معمولاً در سمت چپ یا راست اهرم دنده اتوماتیک) گیربکس را تغییر دهد. رانندگان می توانند در موقعیت هایی مانند بالا رفتن از تپه ها یا تلاش برای حرکت در شرایط نا مساعد جاده از جمله در برف و یا گل از حالت L استفاده کنند.

     

    از آنجایی که هر خودروی اتوماتیک منحصر به فرد است ،در برخی از آنها حروف یا اعداد مختلفی را روی اهرم تعویض دنده درج شده است. برای اطمینان از استفاده از تنظیم صحیح دنده برای کاربرد مناسب ، مطالعه راهنمای خودرو توصیه می شود.

     

     

     

     

     

     

    مطالب مفید