زمان تعویض ضد یخ

     

    زمان تعویض ضد یخ

     

    زمان تعویض ضد یخ جز مواردی است که هم در تابستان و هم در زمستان باید به آن توجه کنید. موتورها به عنوان منبع تغذیه ماشین ها بسیار داغ می شوند. بدون محافظت مناسب ، موتور  فرسوده و حتی ذوب میشود ، که این مشکل هزینه زیادی دارد.

    مایع خنک کننده خودرو ، که به آن ضد یخ نیز می گویند ، موتور را از داغ شدن بیش از حد محافظت می کند. مایع خنک کننده همچنین قطعات متحرکی را که با آنها در تماس ست را روان می کند ، و از آسیب پمپ آب ، واشر سر سیلندر و پیستون محافظت می کند.

    مطالب مفید : تعمیر گیربکس اتوماتیک

     

    ضد یخ چیست

    نمی دانید ضد یخ ماشین دقیقاً چیه؟ ضد یخ گرما را منتقل می کند بنابراین ماشین شما می تواند در شرایط مطلوب کار کند.

    احتراق داخلی درون موتور با سوزاندن سوخت انرژی تولید می کنند. بخشی از این انرژی توسط موتور مهار شده و برای حرکت خودرو استفاده می شود. انرژی باقیمانده به گرما تبدیل می شود.

    بخشی از این گرما از طریق اگزوز خارج می کند. بقیه در خود بلوک موتور باقی می ماند.

    میانگین دمای احتراق نزدیک به 1000 درجه سانتیگراد است و در برخی موارد ممکن است به 2500 درجه سانتیگراد نیز برسد. اجزای آلومینیوم در حدود 665 درجه ذوب می شوند.

    خرابی موتور به میزان قابل توجهی به مشکلات خنک کننده موتور مربوط می شود. برای محافظت از موتور و کارکردن در دمای ایده آل ، از ضد یخ موتور استفاده می شود.

     

    نحوه عملکرد ضد یخ

    ضد یخ قبل از اینکه به بلوک موتور و اجزای آن معرفی شود ، در مخزنی قرار میگیرد که روی رادیاتور نصب شده است.

    سیستم خنک کننده ماشین از چندین جزء تشکیل شده است.

     

    پمپ آب یا پمپ خنک کننده ، مایع خنک کننده یا ضد یخ را در سراسر سیستم گردش می دهد.

    رادیاتور گرما را از ضد یخ دور می کند.

    شیلنگ های رادیاتور قسمت هایی از سیستم خنک کننده را به هم متصل می کنند.

    هنگامی که خودرو به اندازه کافی سریع حرکت نمی کند هوا را از رادیاتور خارج می کند.

    ترموستات دمای مایع خنک کننده را کنترل می کند.

    هنگامی که موتور در حال کار است ، مایع خنک کننده به طور مداوم از طریق موتور گردش می کند و از طریق رادیاتور به عقب برمی گردد. مایع خنک کننده بعد از سرد شدن از قسمت پایین رادیاتور خارج می شود. سپس با پمپ آب کشیده می شود و به بلوک و سر موتور پمپ می شود ، جایی که گرمای اضافی را برای کنترل دمای موتور جذب می کند. سپس مایع خنک کننده به بالای رادیاتور باز می گردد و دوباره خنک می شود.

     

    مایع خنک کننده خودرو از چه چیزی ساخته شده است؟

    همه خنک کننده های خودرو بر پایه گلیکول هستند. خنک کننده های معمولی شامل مخلوطی از اتیلن گلیکول با بسته های افزودنی و مقداری آب است.

    یکی دیگر از خنک کننده های مبتنی بر گلیکول شامل پروپیلن گلیکول و آب است. تفاوت عمده بین این دو نوع این است که پروپیلن گلیکول سمیت کمتری دارد.

     

    آب خالص قابلیت حمل حرارت بیشتری نسبت به اتیلن گلیکول خالص دارد .

     

    اما آب چالش های دیگری را نیز به همراه دارد. روی قسمتهای موتور آهنی زنگ می زند. سپس زنگ زدگی به مناطق خنک کننده دیگر منتقل می شود. خوردگی حاصله حتی با انتقال حرارت حتی قبل از انباشته شدن رادیاتور و پر کردن سیستم خنک کننده با رسوب ، تداخل ایجاد می کند.

     

    مایع خنک کننده به کاهش خوردگی و زنگ زدگی موتور کمک می کند. مایع خنک کننده همچنین در برابر یخ زدگی مقاومت می کند. در دمای بسیار سرد مانند آب یخ نمی زند و منبسط می شود. این از موتور شما در برابر ترک خوردگی و افزایش فشار محافظت می کند.

     

    هر چند وقت یکبار باید ضد یخ را عوض کرد؟

    این بستگی به وسیله نقلیه شما دارد. مانند سایر مایعات خودرو ، خنک کننده یا ضد یخ باید بر اساس توصیه های سازنده نگهداری و تغییر کند.

     

    به طور کلی ، سیستم خنک کننده باید حداقل هر 80.000 کیلومتر شستشو داده شود و تغییر کند. برخی از مدلهای جدیدتر ممکن است نیاز به سرویس خنک کننده در هر 20.000 کیلومتر داشته باشند.  میزان ضد یخ و آب برای هر خودرویی متفاوت است و این مقادیر توسط سازنده خودرو اعلام می‌شود که در اکثر خودروها 50:50 یا 40:60 است.

     

    مهم است که ضد یخ را تخلیه کرده و سیستم را دوباره پر کنید ، زیرا ممکن است ذرات زنگ زدگی و خاک سیستم خنک کننده را مسدود و از بین ببرد. اگر متوجه شدید که درون ضد یخ اجسام خارجی یا زنگ زده  است یا بی رنگ به نظر می رسد ، باید آن را بشویید و دوباره پر کنید.

     

    ضد یخ از موارد زیر محافظت میکند:

     

    • از یخ زدگی مایع خنک کننده در دمای سرد جلوگیری میکند
    • در دمای گرم از بالا رفتن دمای مایع خنک کننده جلوگیری میکند
    • جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی قطعات فلزی در مدار خنک کننده و موتور
    • از سایش قطعات لاستیکی و پلاستیکی جلوگیری کنید
    • جلوگیری از الکترولیز ، که در اثر خوردگی مایع خنک کننده و بارگیری الکتریکی ایجاد می شود
    • مایع خنک کننده اشتباه می تواند منجر به آسیب و خوردگی قطعات شود ، که می تواند در دراز مدت بر خودرو تأثیر منفی بگذارد.

     

    خرابی سیستم خنک کننده می تواند باعث خوردگی بدنه رادیاتور یا پر شدن از رسوبات داخلی شود. ممکن است مردم تصور کنند که یک رادیاتور خراب شده است ، در حالی که از ضد یخ نادرست استفاده شده است.

    مطالب مفید

    مطالب مفید و پر بازدید

    کلیک کنید

    دلایل روشن شدن چراغ چک

    کلیک کنید

    علت حرکت نکردن ماشین اتومات

    کلیک کنید

    علت داغ کردن موتور ماشین

    کلیک کنید

    خودرو چینی شاسی بلند

    کلیک کنید

    علت لرزش خودرو اتومات