روغن گیربکس چه رنگی است

     

    روغن گیربکس چه رنگی است

     

    روغن گیربکس چه رنگی است اولین سوالی ست که وقتی در زیر ماشین با نشتی روغن مواجه میشیم  به ذهن ما خطور میکنه. به طور کلی رنگ روغن گیربکس اتوماتیک در خودروی شما می تواند به تشخیص مشکل گیربکس کمک کند و نشانه ای از سلامت کلی گیربکس را نشان دهد.این رنگ میتواند نشان دهد که خودرو شما چه زمانی به تعمیر گیربکس اتوماتیک نیاز دارد.

    برای به دست آوردن این اطلاعات ابتدا باید رنگ روغن گیربکس را کتعیین کنید. برای انجام این کار، دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

     

    کاپوت خودرو خود را باز کنید و گیج گیربکس را پیدا کنید.

    گیج اندازه گیری را از لوله پرکننده بیرون بکشید.

    رنگ مایع را تعیین کنید.

    برای تعیین رنگ روغن، به سیال انتهای میله دقت کنید. اگر تشخیص آن سخت است، چند قطره از روغن را روی یک صفحه کاغذ سفید قرار دهید تا خوانش رنگ دقیق تری داشته باشید.

     

    رنگ را با نزدیکترین رنگ نشان داده شده در نمودار زیر مطابقت دهید. در زیر توضیح و روش پیشنهادی برای هر رنگ مایع ارائه شده است.

     

    رنگ روغن گیربکس

     

    رنگ روغن گیربکس

     

    قرمز شفاف

    معنی آن: این رنگی است که یک روغن گیربکس جدید باید باشد. روغن گیربکس خود را در این شرایط نگه دارید و مطمئن شوید که مقدار آن همیشه مناسب است تا برای گیربکس خودرویتان  مشکل جدی پیش نیاید .

     

    اقدام توصیه شده: وضعیت روغن را به طور منظم بررسی کنید و مراحل سرویس های دوره ای را در فواصل توصیه شده دنبال کنید.

     

    قهوه ای روشن نیمه شفاف

    به چه معناست: روغن گیربکس شما به طور کلی در شرایط خوبی است. این وضعیت روغن را حفظ کنید و مراقب نشتی باشید .

     

    اقدام توصیه شده: وضعیت روغن را به طور منظم بررسی کنید و مراحل سرویس های دوره ای را در فواصل توصیه شده دنبال کنید.

     

    قهوه ای تیره مات

    معنی آن چیست: روغن گیربکس شما کهنه، کثیف و آلوده است و روغن کاری کافی را انجام نمی دهد. روغن کاری ضعیف باعث سایش بیش از حد و آسیب به قطعات داخلی گیربکس می شود. همچنین گرمای داخل گیربکس را افزایش می دهد که می تواند به سرعت منجر به خرابی آن شود.

     

    اقدام توصیه شده: قبل از اینکه این وضعیت مایع باعث مشکلات جدی یا حتی خرابی گیربکس شود، همین الان اقدام کنید. روغن گیربکس و فیلتر را هرچه سریعتر تعویض کنید.

     

    قهوه ای بسیار تیره یا سیاه

    معنی آن: روغن گیربکس کهنه، کثیف، آلوده و/یا اکسید شده است. بوی سوختگی اکسید شدن را تایید می کند.

     

    اقدام توصیه شده: فورا اقدام کنید. ممکن است برخی از آسیب های داخلی قبلاً رخ داده باشد. اگر گیربکس شما هنوز به درستی کار می کند، باید بلافاصله جهت تعویض روغن و فیلتر اقدام کنید. و اگر ایرادات در گیربکس به وجود آمده و به درستی کار نمیکند نیاز به تعمیر گیربکس دارید.

     

    صورتی روشن

    معنی آن: آب یا مایع خنک کننده وارد گیربکس شده و، کلاچ ها سوخته و آب بندی ها خراب شده است.

     

    اقدام توصیه شده: متأسفانه، کاری از دست شما بر نمی آید و باید گیربکس را جهت تعمیر به یک تعمیرگاه مطمئن ببرید.

     

    روش دیگر برای بررسی وضعیت روغن گیربکس

     

    بوی روغن

    روغن را بو کنید. اگر بوی سوختگی میدهد، گیربکس بیش از حد گرم شده و سیال اکسید شده است. در نتیجه روانکاری ضعیف، افزایش اصطکاک، افزایش حرارت و سایش بیش از حد یا آسیب به قطعات داخلی و مهر و موم درحال رخ است. در بیشتر موارد، بوی سوخته به این معنی است که برخی از آسیب های داخلی قبلاً رخ داده است.

     

    روغن گیربکس CVT چه رنگی است؟

    روغن CVT معمولی قرمز رنگ است. وقتی تمیز است، می تواند نیمه شفاف یا قرمز تیره باشد. روغن های گیربکس رنگ می شوند تا به مالکان خودرو کمک کنند . به یاد داشته باشید که کیفیت روغن گیربکس بر اساس رنگ نیست.

     

    روغن گیربکس وقتی نشتی دارد چه رنگی است؟

    نشتی رنگ روغن گیربکس معمولا قرمز است. و این به این دلیل است که رنگ روغن گیربکس قرمز است. اما اگر مایع آلوده باشد، قهوه ای تیره خواهد بود. توجه به این نکته ضروری است که سایر مایعات خودرو مانند برف پاک کن و مایع ضد یخ نیز ممکن است قرمز رنگ باشند. برای اطمینان از اینکه آیا این روغن گیربکس است، قوام و بوی آن را نیز بررسی کنید. روغن گیربکس لیز است و بوی روغن دارد و وقتی کهنه می شود رنگ قهوه ای و بوی سوختگی میدهد.

     

    آیا روغن گیربکس زرد هم داریم؟

    تولید کنندگان مختلف ممکن است روغن های گیربکس خود را متفاوت رنگ کنند. ولی در مجموع بله روغن گیربکس زرد رنگ نیز وجود دارد. برخی دیگر قرمز و تعدادی آبی هستند. با این حال، اکثر آنها قرمز هستند. این مایعات به این شکل رنگ می شوند تا از سایر مایعات خودرو متمایز شوند.

     

     

    مطالب مفید

    مطالب مفید و پر بازدید

    کلیک کنید

    تعمیر گیربکس سانگ یانگ

    کلیک کنید

    تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

    کلیک کنید

    توربین گیربکس اتوماتیک

    کلیک کنید

    تعمیر گیربکس توسان

    کلیک کنید

    تعمیر گیربکس سوزوکی ویتارا