عیب یابی خودرو با بو کردن

     

    عیب یابی خودرو با بو کردن

     

    عیب یابی خودرو با بو کردن یکی از ترفندهایی است که باید حتما بلد باشیم. بوی اتومبیل که منشا مشخصی ندارد اغلب به معنی دردسر است و هرگز نباید از آن چشم پوشی کرد. خیلی اوقات ، این بوی عجیب از موتور می آید. برخی  موارد می توانید به تنهایی عیب یابی کنید اما مواردی وجود دارد که نیاز به بررسی فوری یک متخصص دارید. در اینجا لیستی از رایحه های رایج خودرو که از موتور می آید با راهنمایی در مورد اقداماتی که برای رفع مشکل باید انجام دهید به شما ارائه شده است.

     

    مطالب مفید : تعمیر گیربکس اتوماتیک

     

    بوی تخم مرغ گندیده/ بویی مانند گوگرد

     اگر ماشین شما بویی همانند تخم مرغ گندیده میدهد ، احتمال عدم تعادل در نسبت سوخت و هوا در موتور وجود دارد. وقتی خودرو دچار مشکل تزریق سوخت ست ، سوخت سوخته نشده شده می تواند مبدل کاتالیزوری را درگیر کند و اگزوز مسدود شود تا ماشین شما کار نکند.

     

     اقدامات لازم: این مسئله به تنهایی قابل حل نیست. هنگامی که این اتفاق می افتد ، باید بلافاصله یک مکانیک ماشین را بررسی کند. اگر بتوانید موضوع را زود تشخیص دهید ، ممکن است بتوانید مبدل کاتالیزور را نجات دهید.

     

    بوی کپک

    A / C با بیرون کشیدن رطوبت از هوا کار می کند. آبی که بیرون کشیده می شود داخل جعبه ای در پشت داشبورد قرار می گیرد که دارای زهکش است. بعضی اوقات ، کاغذها یا برگها می توانند داخل آن جعبه شده و کانال را مسدود کنند. وقتی این اتفاق می افتد ، آب راکد می شود و کپک می زند.

     

    اقدامات لازم: اگر ماشین شما بوی کپک یا کپک زدگی می دهد ، فوراً از آن خارج شوید. برای جلوگیری از جمع شدن رطوبت ، حتی اگر نیازی به خنک شدن ندارید حتماً ماهانه سیستم تهویه هوا را برای چند دقیقه روشن کنید. انجام این کار همچنین به روغن کاری مهر و موم روغن و یاتاقان در کمپرسور کمک می کند که باعث ماندگاری بیشتر آن می شود.

    اما اگر بعد از برطرف شدن سیستم تهویه هوا ، ماشین هنوز بوی کپک زدگی دارد ، مشکل می تواند ناشی از مسئله دیگری باشد. یکی از دلایل عمده آن موکت مرطوب است. کف می تواند در اثر بارندگی یا هر دلیل دیگه ای مرطوب شده باشه . یکی از راه های رفع این مشکل این است که کف خودرو  را با بخار تمیز کنید.

     

    بوی رایحه شیرین و میوه ای

    بوی شربت افرا که از موتور شما می آید به احتمال زیاد به این دلیل است که یک خنک کننده از سیستم خنک کننده خارج شده است. این نشان می دهد که شما نشتی دارید که می تواند منجر به یک مشکل بزرگتر مانند گرم شدن بیش از حد اتومبیل شما شود.

     

     اقدامات لازم: شما باید بررسی کنید که آیا کولر شما ترک خورده یا خیر. ترک ممکن است کوچک باشد اما می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته و هزینه های ترمیم را به همراه داشته باشد. شما باید خودرو خود را به نزدیکترین مرکز تعمیرات ببرید زیرا رانندگی با خودرویی که  نشت مایع خنک کننده دارد می تواند به موتور آسیب برساند.

     

    بوی روغن سوخته

    اگر ماشین شما بوی روغن سوزی می دهد ، پس احتمالاً نشت روغن دارید. این شرایط خطرناک است. در صورت برخورد به اگزوز می تواند باعث آتش سوزی شود. اگر مدتی بعد از تعویض روغن شروع به بو دادن کرد ، ممکن است یک پلاگین تخلیه شل شده یا یک فیلتر متصل نامناسب دلیل نشت باشد. همچنین ممکن است درپوش روغن به درستی یا به اندازه کافی محکم پیچ نشده باشد. همچنین ، نشت روغن از یک مهر و موم یا واشر بد می تواند منجر به مواردی مانند چکیدن روغن روی مهر و موم میل لنگ یا تسمه تایم شود. این موارد قابل چشم پوشی نیستند زیرا می توانند به موتور شما آسیب جدی برسانند.

     

     دوره اقدام: وقتی این اتفاق می افتد ، باید موتور را متوقف کنید زیر آن را چک کنید. قطره روغن را بررسی کنید. ممکن است روغن شما تمام شده یا موتور بیش از حد گرم شده باشد. اگر این دو مورد نیست ، در اطراف موتور نشت روغن روی منیفولد اگزوز یا بلوک موتور را بررسی کنید. اگر اینگونه نبود ، روغن گیربکس خود را بررسی کنید. کمبود روغن گیربکسباعث میشود چرخ دنده ها به اندازه کافی روغن کاری نشوند در نتیجه بسیار داغ می شوند. در صورت نشت روغن به رانندگی ادامه ندهید زیرا ممکن است مشکلات بزرگتری ایجاد کند. در صورت نشت روغن ، باید فوراً آن را برطرف کنید.

     

    بوی فرش سوخته

     هنگام پایین آمدن از یک تپه شیب دار ترمزکردن طولانی مدت باعث رایحه  فرش سوخته میشود که به دلیل آن است که لنت های ترمز یا روتورهای شما بیش از حد گرم شده. این شرایط می تواند منجر به سایش زودرس ترمز یا در موارد جدی تر ، خرابی ترمز شود. این بو همچنین می تواند نشانه نازک بودن لنت های ترمز شما باشد یا همچنین می تواند در اثر کشیدن یا چسباندن کولیس های ترمز ایجاد شود. اگر بوی آن از بین نرود و شما به گونه ای رانندگی نکرده اید که به ترمزها فشار وارد کند ، بهتر است فوراً ترمزهای خود را چک کنید. بخاطر داشته باشید که به محض تعویض لنت های ترمز ، طبیعی است که تا مدتی عطر و بوی بد بدهند.

     

    بوی دود و اگزوز

     نشتی اگزوز که به داخل ماشین راه پیدا می کند می تواند به سرعت مقدار مونوکسیدکربن را به سطح خطرناک برساند.

     اقدامات لازم: وقتی این اتفاق افتاد ، بلافاصله پنجره های خودرو را به پایین آورده و در اسرع وقت وسیله نقلیه خود را به یک مرکز تعمیرات ببرید.

     

    بوی لاستیک سوخته

     این بو ممکن است به دلیل کشیده شدن شلنگ خنک کننده یا فرمان برقی روی تسمه باشد که شروع به ذوب شدن می کند. همچنین می تواند مشکل کلاچ باشد. هر زمان که دنده را عوض می کنید بوی لاستیک سوخته ایجاد می شود . برای جلوگیری از این اتفاق باید از کلاچ به درستی استفاده کنید.

     

    اقدامات لازم: بگذارید ماشین شما ابتدا خنک شود. کاپوت را باز کنید و کمربندها و شلنگ های خود را بررسی کنید. قبل از ذوب شدن شیلنگ را نجات دهید. باید کمربند معیوب را تعویض کنید. اطمینان حاصل کنید که کمربند خود را هر 6 ماه چک کنید. اگر بو از بین نرفت ، ماشین خود را به تعمیرگاه ببرید. اگر مشکل از کلاچ است ، باید کلاچ فرسوده را تعویض کنید.

     

    بوی پلاستیک سوخته

     اتصال کوتاه در سیم کشی ممکن است باعث این بو باشد. وقتی عایق پلاستیکی سیم ها حیوانی که فرسوده شده باشد، سیم هایی که در معرض آن قرار گرفته اند می توانند به هم بپیچند و باعث اتصال کوتاه شوند. این می تواند منجر به آتش سوزی شود. گاهی بو می تواند فقط به دلیل کیسه پلاستیکی ایجاد شود که روی اگزوز قرار گرفته و در اثر گرما ذوب شده است.

    اگر موارد ذکر شده در بالا دلیل این امر نباشد ، می تواند بخاری شما باشد. اگر بخاری شما شروع به بوییدن می کند که چیزی در حال سوختن است ، ممکن است تجمع گرد و غبار در سیستم وجود داشته باشد ، خصوصاً اگر مدت زیادی است که از بخاری خود استفاده نمی کنید.

     

     اقدامات لازم: با خیال راحت به کنار جاده بروید. اگر مسئله از پلاستیک اگزوز است ، آن را نگیرید زیرا احتمالابسیار گرم است. اگر بو از بخاری می آید ، فیلترهای هوا را تمیز یا در صورت نیاز تعویض کنید. از محصولات ضد باکتری برای منافذ استفاده کنید. اما اگر نمی توانید بوی آن را تشخیص دهید یا بوی آن ادامه دارد ، پس از یک مکانیک بخواهید ماشینتان را برای تشخیص و تعمیر بررسی کند.

     

    بوی گاز

     بوی گاز داخل اتومبیل شما می تواند ناشی از نشت گاز در موتور یا نزدیک به اگزوز باشد (مانند خط سوخت). این در صورت تماس سوخت خام با قطعات چرخان موتور یا سیستم اگزوز داغ ، یکی از خطرناک ترین بوی ها است.

     

    اقدامات لازم: با خیال راحت به کنار جاده بروید و موتور را فوراً خاموش کنید. ماشین خود را به تعمیرگاه ببرید.

     

    مطالب مفید