امتیاز کاربران

    ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
     

     

     

     

    گیربکس اتوماتیک چگونه کار میکند

     

    گیربکس اتوماتیک چگونه کار میکند ؟ دانستن جواب این سوال بسیار مهم است چرا که کمک میکند در نگهداری گیربکس اتوماتیک خودروتون محتاط تر عمل کنید و تعمیر گیربکس اتوماتیک و همچنین سرویس های دوره ای آن را جدی بگیرید.

    همانطور که گفته شد ، درک دقیق نحوه کار سیستم ها و اجزای مختلف وسیله نقلیه  به شما کمک میکند تا برای نیاز به تعمیر و نگهداری منظم برنامه ریزی کنید. شاید درک هیچ سیستم دیگری مهمتر از درک کارکرد گیربکس اتوماتیک در خودرو نباشد.

    امروزه خوودرو های اتوماتیک در حال گرفتن جایگاه گیربکس های دستی هستند و هر روز محبوبیت بیشتری نسبت به قبل کسب میکنن. البته همچنان قیمت آنها نسبت خودرو های دنده ای بالا بوده ولی با توجه به رشد بی وقفه تکنولوژی دیر یا زود جای خودروهای دستی را میگیرند.

     

    هدف گیربکس

    قبل از این که به چگونگی عملکرد گیربکس اتوماتیک بپردازیم ، بیایید سریع بررسی کنیم که چرا وسایل نقلیه به هر نوع انتقال قدرت نیاز دارند.

     موتور وسیله نقلیه شما قدرت چرخشی ایجاد می کند. برای حرکت ماشین باید آن قدرت چرخشی را به چرخ ها منتقل کنیم. این همان کاری است که سیستم انتقال قدرت انجام می دهد.

     سیستمی باید وجود داشته باشد تا بتواند این انرژی را به چرخ ها پراکنده کند و پویایی رانندگی خودروی شما ، از جمله سرعت ، مصرف سوخت و دور در دقیقه را کنترل کند. این کار گیربکس است. همانطور که موتور گشتاور تولید می کند (نیرویی که چرخش ایجاد می کند) ، گیربکس از نسبت دنده های مختلف استفاده می کند تا برای چرخاندن چرخ ها انرژی چرخشی را تنظیم کنند.

    گیربکس باعث میشود تا موتور خودرو شما با سرعت مطلوب بچرخد ​​(نه خیلی آهسته و نه خیلی سریع) و همچنین باعث میشود به طور همزمان چرخ های شما از قدرت لازم برای حرکت و توقف ماشین ، بدون توجه به وضعیتی که در آن قرار دارید ، تأمین کند. بین موتور و بقیه پیشرانه مانند یک تابلو برق برای ماشین عمل می کند.

    با اتصال دنده های اندازه های مختلف با یکدیگر ، می توانید مقدار نیرو را که به بقیه ماشین تحویل داده می شود ، بدون تغییر در سرعت چرخش موتور افزایش دهید.

    در گیربکس دستی این امر با درگیر شدن کلاچ با هر تعویض دنده به دست می آید. با استفاده از اتوماتیک ، تعویض دنده برای شما انجام می شود. سهولت عملکرد گیربکس های اتوماتیک آنها را به گزینه بسیار جذاب تری برای رانندگان تبدیل می کند.

     

    درک سیستم اتوماتیک

     تا به حال از خود پرسیده اید  "گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند ؟" صرفاً به این دلیل که وسایل نقلیه گیربکس اتوماتیک محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. گیربکس اتوماتیک به جای استفاده از کلاچ ، از مبدل گشتاور استفاده می کند. از یک اتصال مایع که از پمپ جداگانه و توربین در حال چرخش در جهت مخالف درون مبدل استفاده می کند و به موتور اجازه می دهد تا به طور مستقل از سیستم انتقال قدرت بچرخد.

    به جای استفاده از مجموعه های مختلف چرخ دنده برای قفل و باز کردن شافت های خروجی گیربکس ، گیربکس اتوماتیک از یک چرخ دنده واحد برای دستیابی به نسبت های مختلف دنده استفاده می کند. یک سیستم هیدرولیک پیچیده ، باندها و کلاچهای مختلفی را کنترل می کند و پمپ دنده ای روغن گیربکس را از داخل هل می دهد. سپس یک فرماندار حرکت دریچه های تعویض را که مایعات هیدرولیکی را تأمین می کنند تنظیم می کند تا چرخ دنده های مختلف را درگیر کند. با افزایش یا کاهش فشار سیال در داخل فرمان ، سوپاپ های تعویض را مجبور به بسته شدن و باز کردن مدارهای مختلف دنده می کند.

    درک نحوه کارکرد وسیله نقلیه شما مهم برای حفظ آن است. با این حال ، درک ساده پیچیدگی های انتقال شما ممکن است مساوی با دانستن نحوه سرویس دهی صحیح آن نباشد. وقتی مشکلات گیربکس اتوماتیک وجود دارد ، بهتر است تعمیرات را به تیم متخصصان دارای گواهینامه و دهه ها تجربه گیربکس آپ بسپارید. با هم ، می توانیم ماشین شما را به درستی روز اول کنیم.

    مطالب مفید