علت داغ کردن موتور ماشین

     

    علت داغ کردن موتور ماشین

     

    علت داغ کردن موتور ماشین از شایع ترین مشکلات خودرو ها در تابستان است. از بین همه مشکلاتی که ممکن است برای خودرو شما پیش بیاید، داغ شدن بیش از حد موتور یکی از جدی ترین آنهاست. اگر موتور بیش از حد داغ شود ، ممکن است شروع به ترک خوردن کند و باعث آسیب های جبران ناپذیری شود. اما چه چیزی باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود؟ در ادامه به علت های احتمالی آن می پردازیم.

     

    مطالب مفید : تعمیر گیربکس اتوماتیک

     

    سیستم خنک کننده چه کار می کند؟

    قبل از آنکه به علت داغ کردن ماشین بپردازیم ، بهتر است بدانید که سیستم خنک کننده موتور چه کار می کند. به طور کلی سیستم خنک کننده با چرخاندن مایع خنک کننده یا ضد یخ از طریق موتور به رادیاتور ، دمای عملکرد استاندارد را برای موتور حفظ می کند ، بنابراین باعث خروج گرما از موتور میشود.

     

    وقتی موتور ماشین بیش از حد داغ  شود چه اتفاقی می افتد؟

    موتورهای امروزی معمولاً با دوام ساخته شده اند ، اما هنگامی که گرمای تولید شده توسط موتور خودرو بسیار بالاتر از دمای استاندارد کارکرد باشد ، سیستم هایی که برای خنک کردن و انتقال این حرارت ساخته شده اند ممکن است دچار ایراد شده در نتیجه به وجود آمدن آسیب های دائمی شوند. واشرها ، شیلنگ ها و مهر و موم هایی که برای کارکردن موتور طراحی شده اند از جمله قطعاتی هستند که در این ایراد آسیب می بینن.

     

    دلایل متداول داغ شدن موتور ماشین

    دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود موتور خودرو بیش از حد داغ شود.

    در زیر عوامل متداولی که باعث داغ شدن بیش از حد خودرو می شوند آورده شده است:

     

    مایع خنک کننده بسیار کم شده است یا وجود ندارد

    رانندگی بدون میزان مناسب مایع خنک کننده یاضد یخ ممکن است باعث خرابی سیستم خنک کننده شود. اگر سطح مایع خنک کننده کمتر از توصیه سازنده است ، سطح آن را با مایع خنک کننده/ضد یخ جدید پر کنید. هنگام افزودن مایع خنک کننده جدید به مخزن خالی از الگو 50/50 مخلوط ضد یخ و آب استفاده کنید. اگر نمیدانید که مخرن خنک کننده خودرویتان در کجا قرار به دفترچه راهنمای خودرو خود  مراجعه کنید.

     

    نشتی در سیستم خنک کننده

    مخزن خالی مایع خنک کننده می تواند به دلیل وجود نشتی در آن باشد. وجود نشتی مایع خنک کننده را می توان با توجه به لکه ها روی زمین شناسایی کرد.

    توجه داشته باشید که مایع خنک کننده بوی شیرینی دارد و با توجه به نوع آن ، ممکن است سبز ، آبی یا نارنجی باشد.

     

     خرابی پمپ آب

    وظیفه پمپ آب گردش مایع خنک کننده در سراسر موتور است. اگر مایع خنک کننده کثیف باشد یا تجمع زیادی داشته باشد ، می تواند باعث متوقف شدن و یا خرابی پمپ شود ، در نتیجه منجر به داغ شدن موتور ماشین شود.

     

    مشکلات مربوط به رادیاتور

    رادیاتور و فن های با کاهش دمای خنک کننده به طور غیر مستقیم به کاهش گرمای موتور کمک می کنند. وجود ایراد در کارکرد فن ها ممکن است توانایی رادیاتور در حذف گرما را کاهش دهد ، که باعث افزایش غیر طبیعی دما می شود.

     

     کمبود روغن موتور

    روغن موتور به غیر از روغن کاری قطعات ، به کنترل دمای موتور نیز کمک می کند. سطح پایین روغن ممکن است باعث افزایش دمای موتور شود.

     

    خرابی ترموستات

    ترموستات در خودرو ها برای تنظیم دمای موتور مورد استفاده قرار میگیرد. خرابی ترموستات ممکن است باعث شود جریان مایع خنک کننده مطابق آنچه که سازنده خودرو در نظر گرفته است گردش نکند و  به موتور آسیب رسانده شود.

     

     پارگی و فرسودگی کمربندها و شلنگ ها

    اگر شلنگ های مایع خنک کننده نشت داشته باشند و یا  مسدود یا پاره شده باشند همچنین اگر  تسمه ها که هدف آنها حفظ جریان هوا و مایع خنک کننده به داخل و خارج از موتور است فرسوده و یا پاره شده باشند ممکن است منجر به آسیب های غیر منتظره موتور و داغ شدن آن شوند.

     

    نشانه های داغ شدن بیش از حد موتور ماشین

     

    • از زیر کاپوت ماشین بخار که همانند دود است بیرون می آید.
    • بالا رفتن دماسنج موتور در داشبورد که معمولا آمپر ماشین در محدوده قرمز رنگ یا همان "H" قرار میگیرد. (نمادهای دماسنج موتور متفاوت است ، بنابراین از دفترچه راهنمای مالک خود مشورت کنید.)
    • آمدن بوی عجیبی از قسمت موتور. به عنوان مثال ، نشتی مایع خنک کننده بوی شیرینی میدهد و معمولا نشتی روغن ممکن است بوی سوختگی داشته باشد.

     

    در صورت داغ شدن بیش از حد خودرو چه باید کرد

    اگر در حال رانندگی هستید و چراغ های هشدار داشبورد روشن می شوند ، متوجه بوی عجیبی از موتور می شوید ، دود می بینید و یا احساس می کنید ماشین شما آنطور که باید رانندگی نمی کند ، این احتیاط ها را برای خودرو خود رعایت کنید.

     

    روشن کردن بخاری خودرو

    بلافاصله کولر را خاموش کنید تا فشار موتور کاهش یابد. سپس بخاری را روی حداکثر حرارت قرار دهید. این کار باعث میشود گرما از موتور دور شود و از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری شود.

     

     ماشین را در یک مکان امن کنار بزنید

    کنار بزنید و ماشین را خاموش کنید. اجازه دهید موتور حداقل 15 دقیقه خنک شود. به آمپر دقت کنید زیرا با خنک شدن موتور باید به محدوده طبیعی بازگردد.

     

     مایع خنک کننده را بررسی و در صورت نیاز و همراه داشتن اضافه کنید

    اگر سطح مایع خنک کننده شما پایین است ، خاموش شدن سریع ماشین می تواند به محافظت از موتور و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن کمک کند. اگر شیلنگ خنک کننده مسدود شده باشد یا فن رادیاتور یا پمپ آب خراب شده باشد ، در این مرحله کاری از دستتان بر نمی آید.

     

     ماشین را مجدداً روشن کنید

    اکنون زمان آن است که موتور خود را با دقت روشن کرده و به نزدیکترین تعمیرگاه خودرو بروید. هنگام رانندگی ، مراقب دماسنج باشید. اگر دوباره بالا آمد ، کنار بکشید و اجازه دهید سیستم خنک شود.

     

    مطالب مفید

    مطالب مفید و پر بازدید

    کلیک کنید

    اجزای گیربکس اتوماتیک

    کلیک کنید

    گیربکس cvt چگونه کار میکند

    کلیک کنید

    تعمیر گیربکس آریزو

    کلیک کنید

    چرا گیربکس زوزه میکشد ؟

    کلیک کنید

    هزینه تعمیر گیربکس مگان