علائم خرابی شیر برقی گیربکس اتوماتیک

     

    علائم خرابی شیر برقی گیربکس اتوماتیک

     

    علائم خرابی شیربرقی مطلب مهمی درباره تعمیر گیربکس اتوماتیک است که امروز در این مقاله به آن میپردازیم. شیر برقی وظیفه تعویض دنده را دارد ولی اگر یک شیر برقی به درستی کار نکند چگونه آن را متوجه شویم؟ آیا گیربکس اتوماتیک شما مشکلات عجیبی در تعویض دنده و پیام های خطای غیرمنتظره روی داشبورد میدهد؟

    شیر برقی قطعه ای است که در صورت معیوب بودن، گیربکس اتوماتیک را دچار مشکلات عجیب و غریب زیادی می کند.

    تعویض شیر خیلی پرهزینه نیست، اما بسیار مهم است که مطمئن شوید که شیر برقی معیوب را تشخیص و تعویض کنید.

     

    نشانه های ایراد در شیر برقی گیربکس اتوماتیک

     

    روشن شدن چراغ چک

    اولین علامتی که متوجه علائم خرابی شیر برقی گیربکس اتوماتیک خواهید شد، احتمالاً چراغ چک موتور است. چراغ چک موتور حتی در صورت بروز مشکل در گیربکس نیز روشن می شود.

    در صورت دستگاه زدن کد مشکل P0700 را مشاهده خواهید کرد. این کد اساساً به شما می گوید که در گیربکس اتومات مشکل وجود دارد و کدهای مشکل بیشتری در ماژول کنترل گیربکس پیدا می شود.

     

    روشن شدن چراغ گیربکس

    برخی از خودروهای اتوماتیک دارای چراغ هشدار گیربکس جداگانه هستند. اگر این چراغ روشن است، ممکن است یک کد مشکل مربوط به شیر برقی باشد.

    برای خواندن کدهای مشکل از ماژول کنترل گیربکس، نیاز به یک اسکنر OBD2 برای خواندن کدهای عیب عمومی و پیشرفته دارید.

     

    تعویض دنده با تاخیر

    اگر واحد کنترل گیربکس هر گونه ایراد در شیر برقی را تشخیص دهد، ممکن است باعث شود که گیربکس به کندی و با تاخیر تعویض دنده را انجام دهد. این ایراد هم برای تعویض افزایش دنده و هم کاهش دنده صدق می کند.

     

    پرش دنده

    ممکن است متوجه شوید که خودروی شما در درگیر شدن برخی دنده ها با مشکل مواجه شده و در هنگام تعویض دنده، به دنده بعدی میرود. این نشانه بزرگی است که شیر برقی قطعا ایراد دارد زیرا برای هر دنده یک یا چند شیر برقی تعویض دنده وجود دارد و اگر یکی خراب باشد گیربکس نمیتواند به آن دنده برود در نتیجه مستقیماً به دنده بعدی میرود.

     

    گیر کردن دنده

    اگر شیر برقی در هنگام درگیر شدن دنده آسیب ببیند و معیوب شود، ممکن است باعث شود که گیربکس در آن دنده گیر کند. اگر چنین مشکلی پیش آمد، درصورت دانستن، می‌توانید به شیر برقی شیفت نیروی خارجی بدهید تا دنده را آزاد کند.

     

    مشکلاتی در افزایش و یا کاهش دنده

    ممکن است گاهی مشکلات متناوب با شیر برقی داشته باشید که باعث ایجاد مشکل در تعویض دنده خواهد شد. به عنوان مثال، جابجایی شدید دنده یا جابجایی دنده در دور موتور خیلی کم یا خیلی زیاد از جمله از این مشکلات میباشد.

     

    حالت اظطرار

    حالت اظطرار یک عملکرد حفاظتی برای موتور شما است و خیلی راحت متوجه آن خواهید شد زیرا موتور شما محدودیت دور موتور در RPM 2500-3000 RPM را دریافت می کند و همچنین ممکن است روی تعویض دنده شما تأثیر بگذارد.

    حالت اظطرار عمدتاً باعث می‌شود که گیربکس از روی دنده 3 تعویض نکند و شیر برقی معیوب یکی از علل آن میباشد.

     

    نحوه عملکرد شیر برقی گیربکس اتوماتیک

    وظیفه شیر برقی اساساً  باز و بسته کردن مسیر روغن جهت تعویض دنده هاست. واحد کنترل گیربکس اطلاعات را از موتور، سنسورهای سرعت خودرو و سایر سنسورها جمع آوری می کند. ماژول کنترل گیربکس از تمام این پارامترها برای محاسبه زمان تعویض دنده بعدی استفاده می کند.

    هنگامی که زمان تعویض دنده فرا می رسد، واحد کنترل گیربکس نیرو را به شیر برقی مورد نیاز ارسال می کند و باعث می شود که شیر برقی باز شود و روغن گیربکس به داخل بدنه ساعت جریان یابد و سپس به دنده بعدی تغییر می کند.

     

    محل قرار گیری شیر برقی گیربکس اتوماتیک

    شیر برقی در داخل بدنه ساعت گیربکس اتوماتیک شما قرار دارد.

    در برخی از مدل‌های خودرو می‌توانید بدون جدا کردن بدنه ساعت  آن‌ها را ببینید، و در برخی دیگر باید بدنه ساعت برداشته شود تا به آنها برسید.

     

    هزینه تعویض شیر برقی گیربکس اتوماتیک

    هزینه تعویض شیر برقی گیربکس اتوماتیک بستگی زیادی به مدل ماشین و مدل گیربکس شما دارد.

    همانطور که قبلاً اشاره کردم، در برخی خودروها، نمی توانید فقط یک شیر برقی را تعویض کنید. شما باید کل پک شیر برقی یا در برخی خودروها حتی کل بدنه ساعت را تعویض کنید که اغلب هزینه بیشتری دارد.

    نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که هنگامی که شیر برقی ، بدنه ساعت را تعویض می کنید، همیشه باید روغن گیربکس و فیلتر را نیز تعویض کنید.

    ما در گیربکس آپ به شما این اطمینان را میدهیم که با تکیه بر سال ها تجربه و تخصص با بهترین تشخیص درست در هزینه تعمیرات شما صرفه ای کرده و خودرویتان با بهترین عملکرد تحویلتان نماییم.

     

    چگونه مشکل شیر برقی گیربکس اتوماتیک را تشخیص دهیم

    ابتدا باید بفهمیم که مشکل مربوط به سیم کشی، شیر برقی ، TCM یا مکانیکی است. برای انجام این کار، قبل از شروع عیب یابی، باید کدهای ایراد را به دقت بخوانید و تحقیق کنید تا متوجه آن شوید.

     

    اگر کد مشکل به ما می گوید که گیر کرده است یا مشکل الکتریکی دارد، به احتمال زیاد ایراد در سیم کشی یا شیر برقی است.

    بسیاری از کدهای مربوط به شیر برقی را می توان با تعویض روغن گیربکس یا شستشوی گیربکس حل کرد. تعویض روغن گیربکس اغلب آنقدر گران نیست و ارزش انجام آن را دارد.

     

     

     

    مطالب مفید

    مطالب مفید و پر بازدید

    کلیک کنید

    دلایل بالا رفتن مصرف سوخت

    کلیک کنید

    تعمیر گیربکس سانتافه

    کلیک کنید

    تعمیر گیربکس سراتو

    کلیک کنید

    تعمیر گیربکس تویوتا کمری

    کلیک کنید

    عوامل مخرب گیربکس