علائم خرابی سلکتور گیربکس اتوماتیک

     

    علائم خرابی سلکتور گیربکس اتوماتیک

     

    علائم خرابی سلکتور گیربکس اتوماتیک جز مشکلاتی است که تشخیص آن خیلی سخت نیست و ممکن است اگر در همان مراحل ابتدایی تشخیص داده بشه و جهت رفع آن اقدام کنید آسیب خیلی زیادی به گیربکس اتوماتیک خودرو شما وارد نشده باشد. خودروهای گیربکس اتوماتیک معمولاً دارای یک کابل هستند که از جعبه دنده به مجموعه شیفتر می رود، در حالی که خودروهای دستی دو کابل دارند. هر دوی آنها وقتی بد کار میکنن علائم مشابهی دارند. اگر مشکوک هستید که خودرو شما علائم را دارد حتما قبل از دیر شدن حتما آن را به یک تعمیرگاه معتبر نشان دهید.

     

    مطالب مفید : تعمیر گیربکس آریزو

     

    وظیفه سلکتور دنده

    همانطور که از نام آن مشخص است ، سلکتور دنده قطعه ای است که به شما امکان تعویض دنده را می دهد. در خودروهای اتوماتیک، مواردی مانند سرعت شما و موقعیت تعویض دنده را تشخیص می‌دهد تا به گیربکس بگوید خودرو باید با چه دنده‌ای کار کند.

     

    همانطور که می بینید، سلکتور دنده نقش مهمی ایفا می کند و اگر به درستی کار  نکند، ممکن است زمانی که می خواهید به جلو حرکت کنید ناگهان به عقب بروید و یا زمانی که می خواهید سرعت خود را افزایش دهید، به دنده پایین تر تغییر کند. همچنین ممکن است با چندین مشکل دیگر مواجه شوید که همگی ممکن است برای سلامت مسافران و سلامت گیربکس اتوماتیک شما خطرناک باشند.

     

    با این حال، خوشبختانه، به احتمال زیاد علائم خرابی سلکتور گیربکس اتوماتیک را به راحتی  متوجه خواهید شد، بنابراین می توانید در اسرع وقت آن را برطرف کنید و از آسیب رسیدن بیشتر به گیربکس یا حتی بدتر ، از به خطر افتادن جان افراد جلوگیری کنید.

     

     

    با توجه به آنچه گفته شد، در اینجا برخی از علائم خرابی سلکتور گیربکس اتوماتیک وجود دارد:

     

     نشانگر با دنده مطابقت ندارد

    اگر سلکتور دنده خراب باشد، چراغ نشانگر با دنده ای که در آن هستید مطابقت ندارد. برای مثال، وقتی از پارک به درایو حرکت می کنید، ممکن است نشانگر نشان دهد که خودرو در پارک است. این بدان معنی است که کابل تا جایی کشیده شده است که به نقطه درست حرکت نمی کند و دنده نادرست مشخص شده است. هنگامی که این اتفاق می افتد، با یک مکانیک حرفه ای تماس بگیرید تا سلکتور  شما را تعویض کند.

     

    خودرو خاموش نمی شود

    با قرار دادن خودرو در وضعیت خاموش، ممکن است نتوانید کلید را خارج کنید یا خودرو را خاموش کنید. هنگامی که این اتفاق می افتد می تواند خطرناک باشد زیرا ممکن است معلوم نباشد که در چه دنده ای هستید در حالی که می خواهید وسیله نقلیه را خاموش کنید. این  اتفاق می تواند ماشین شما را غیرقابل پیش بینی کند و برای خود و اطرافیانتان خطرناک باشد و باید در اسرع وقت برطرف شود.

     

    خودرو با دنده دیگری روشن می شود

    اگر خودرو شما با دنده دیگری غیر از پارک یا خلاص روشن شود، قطعا مشکلی وجود دارد. دلیل آن می تواند یا شیر برقی یا سلکتور دنده باشد. یک مکانیک باید این مشکل را تشخیص دهد تا بین این دو تمایز قائل شود زیرا ممکن است علائم مشابهی داشته باشند. علاوه بر این، ممکن است مشکلی در هر دو قسمت وجود داشته باشد، بنابراین حتما قبل از اینکه آسیب بیشتری به گیربکس زده بشه آن را به مکانیک نشان دهید.

     

    خودرو به دنده نمی رود

    بعد از اینکه خودرو را روشن کردید ولی به دنده نرفت و حرکت نکردممکن است سلکتور ایراد پیدا کرده باشد. سلکتور ممکن است شکسته باشد یا غیر قابل تعمیر شده باشد. به همین علت مانع از داشتن اهرم مورد نیاز برای تعویض دنده توسط گیربکس می شود. تا زمانی که این مشکل حل نشود، خودرو قابل استفاده نخواهد بود.

     

    صدای ساییده شدن

     به خصوص اگر هنگام تعویض دنده اتفاق بیفتد. در هر وسیله نقلیه ای، به ویژه خودروهای لوکس ، تعویض دنده ها باید یک فرآیند یکپارچه باشد.

     

    جابجایی خشن

    این می تواند شامل تکان های ناگهانی در هنگام تلاش خودرو برای تعویض دنده، لرزش یا تاخیر بین تعویض دنده باشد.

    مشکلات حرکت بین درایو، دنده عقب و دنده خلاص . وقتی تعویض دنده میکنید، خودروی شما باید فوراً تغییر دنده کند. در عوض، اگر متوجه شدید که در حال تردید است، یا با وجود اینکه تعویض دنده را به حالت دنده عقب تغییر داده اید، برای مدتی به جلو ادامه می دهید، این یکی از علائم خرابی سلکتور گیربکس اتوماتیک است .

     

    لیز خوردن دنده

    این یکی از علائم رایج مشکلات گیربکس است که در آن ماشین به طور ناگهانی در دنده پایین تر (یا بالاتر) می لغزد حتی اگر سرعت خود را تغییر نداده باشید. همچنین ممکن است هنگام شتاب گیری شما اتفاق بیفتد و خودرو به طور غیرمنتظره ای به دنده پایین تری تغییر  کند در حالی که باید به دنده های بالاتر حرکت میکرد.

     

    اگر سلکتور به درستی تنظیم نشود، چه مشکلاتی به وجود می آید؟

    اگر سلکتور به درستی تنظیم نشده باشد، مشکلات مختلفی از جمله ناتوانی در درگیر شدن درایو یا روشن کردن موتور ایجاد می کند. به خاطر داشته باشید که روش تنظیم دقیق به نوع انتقال و طراحی اتصال بستگی دارد.

    مطالب مفید

    مطالب مفید و پربازدید

    کلیک کنید

    تعمیرگاه گیربکس فاو بسترن

    کلیک کنید

    تعمیر گیربکس اتوماتیک سورنتو

    کلیک کنید

    تعمیر گیربکس تیگو

    کلیک کنید

    تعمیر گیربکس اپتیما

    کلیک کنید

    کدام گیربکس بهتر است